[OSM-talk-nl] omtagging motorway_links door "It's so funny"

Colin Smale colin.smale at xs4all.nl
Thu May 26 23:36:19 BST 2011

Reactie van zijn kant, met mijn reactie daarop: Als iemand vindt dat ik
het bij het verkeerde eind heb, grijpe dan in!

Colin

Hi, allereerst bedankt voor je reactie en het willen aangaan van de
discussie!

On 2011-05-26 21:32:30 UTC It's so funny wrote:

>  Tuurlijk wil ik dat ff uitleggen:
>
>  - ongeveer 95% van de links zijn tot nog toe niet getagd met ref of
name (blijkbaar zijn die dus niet echt 'in schwung'

Hoe kom je aan 95%? Maar serieus, het klopt inderdaad dat het niet
overal ingevuld was. Maar op heel veel plaatsen wel, en de systematiek
die gebruikt werd (en de vele uren werk van talloze mappers) heb jij
gewoon opzij geschoven en vervangen met je eigen ideeen. Het was
wellicht beter geweest om de bestaande systematiek voort te zetten, of
een alternatief in de groep te gooien door het op de gebruikelijke wijze
in de mailinglijst of op het forum te posten en te solliciteren naar
reacties.

>  - volgens map features is een 'useful oombination' om de name tag te
gebruiken
Als dat stukje weg een name heeft...Maar in de meeste gevallen heeft de
afritweg zelf geen naam (wat jij invult is denk ik strict genomen de
naam van de afrit, en niet de naam van de weg), maar wel een bestemming.
Destination staat ook bij useful combinations.

>  - eveneens volgens map features is het (in Duitsland) gebruikelijk om
de ref tag te gebruiken

Klopt, maar die wordt consequent gevuld met de ref van de snelweg waar
de link naartoe leidt, en niet zoiets geknutselds als "A2 A12". Ik hoef
je er uiteraard niet aan te herinneren dat wij hier natuurlijk ook in
Nederland zijn, en mogen/kunnen onze eigen conventies hebben.

Kijk maar op de Duitse wiki naar de
aanbevelingen:http://wiki.openstreetmap.org/wiki/DE:Germany_roads_tagging#Autobahnkreuz.2F_Autobahndreieck.2F_Autobahnauffahrt

Autobahnkreuz/ Autobahndreieck/ Autobahnauffahrt
Empfohlene Tags für ein Autobahnkreuz:
highway=motorway_link
oneway=yes
ref=Nummer der Zielautobahn
Die durchgehenden Autobahnlinien sollten weiterhin als solche
gekennzeichnet werden. Nur die Verbindungswege zwischen den Autobahnen
("Kleeblätter") sollten als "motorway_link" gekennzeichnet werden.
Autobahnauffahrten sollten ab dem Autobahnschild als "motorway_link"
gekennzeichnet werden. Im Gegensatz zu den Verbindungswegen innerhalb
von Autobahnkreuzen/dreiecken sind hier Passagen mit Gegenverkehr
durchaus möglich. Typischerweise ist das der erste Abschnitt nahe der
untergeordneten Straße ab dem Autobahnschild, wenn er als Doppelfahrbahn
mit durchgezogener Linie ausgeführt ist. Bitte bei den Auffahrten ganz
allgemein genau auf die Richtung der Segmente und die Vergabe des
"oneway"-Tags achten!
Einfädelspuren (Beschleunigungsstreifen) sollten wie sonstige
Sonderfahrspuren (z.B. Abbiegespuren) behandelt- und nicht als eigene
Segmente eingetragen werden. Der Knotenpunkt sollte an den Punkt gesetzt
werden, an dem Zubringer und Autobahn sich treffen. Das ist bei
Einfahrten der Anfang der Einfädelspur und bei Ausfahrten deren Ende.
Damit eine Navigationssoftware richtig ansagen kann, "Verlassen sie hier
die A 2 nach rechts auf die A 7", muß der Motorway Link von der A 2 auf
die A 7 bereits als "A 7" benannt werden.

>  - en de motorway_junction nodes van AND gebruiken eveneens de ref en
de name

Maar een node is geen way. Mapnik en osmarender gebruiken de nodes voor
labels bij de afritten. Mkgmap gebruikt ze ook om de afrit als een POI
te definieren (als ik me goed herinner) zodat je op afritnummer kan
zoeken. Overal worden de ref en name van de way gebruikt.

>  Heb jij voorbeelden waar het nu echt mis gaat?

Je hoeft niet te wachten tot het misgaat....

* De ref op verbindingsbogen tussen twee snelwegen hoort de ref van de
doelsnelweg te zijn (af te leiden van borden boven de rijbaan), volgens
de door jou aangehaalde Duitse norm en volgens NL gebruik (voor jouw
wijzigingen)
* Parallelrijbanen (wanneer ze een doorgaande functie hebben) horen
motorway te zijn en niet motorway_link
* Op- en afritten horen (in de meeste gevallen) geen name te hebben op
de weg zelf, maar wel een destination en een motorway_junction node.

Colin