[OSM-talk-nl] [OSM-talk-be] Fietsknooppuntennetwerken, hun complexiteit en begrijpelijke misverstanden eromheen

Piet Smits pjsmits at hetnet.nl
Thu Nov 24 16:23:18 UTC 2011

Hallo,

even "my 10-cents worth".

Ik heb deze discussie nu een tijdje aangezien, en behalve dat ik van het
tentakel verhaal niet zoveel begrijp, dacht ik dat we mapten wat er
in-the-field te vinden was.
Dus als er op een knooppunt 1 paaltje of bordje staat, dan zetten we dat
dacht ik toch op de kaart. We mappen niet voor router software, die moet
"z'n eigen broek ophouden", en zorgen dat het werkt met de data zoals
aangeleverd. We kunnen dus mappen voor toekomstige oplossingen, die hier
wel mee gaan werken, maar dat lijkt me helemaal fout.

Als ik nu, met mijn Garmin, van knooppunt naar knooppunt wil rijden, dan
kies ik de knooppunten, en vervolgens kijkt mijn apparaat welke route
hij wil rijden. Hij doet dus weinig tot niets met de route zoals die in
OSM, of op de bordjes langs de weg te zien is.

Door nu een knooppunt op te splitsen in meerdere, heb ik plotseling ook
meerdere knooppunten om uit de kiezen. Welke is dan de goede ?

Ik vind knooppuntennetwerken juist helemaal niet complex, ze zijn
opgezet om simpel te zijn. Je rijd van Knooppunt A naar Knooppunt B en
volgt daarbij de bordjes langs de route, en houd rekening met de
geldende verkeersregels. Simpeler kan volgens mij niet.

Maar, zoals gezegd, slechts mijn tien centen. Ik hoop alleen dat de
routes hier op Voorne-Putten niet teveel verhaspeld worden,

groeten,
Piet.