[OSM-talk-nl] [OSM-talk-be] Fietsknooppuntennetwerken, hun complexiteit en begrijpelijke misverstanden eromheen

Jeroen Muris jeroen at tweejee.net
Thu Nov 24 20:37:52 UTC 2011

Beste mede-mappers,

Hierbij wat willekeurige gedachten van mij over de wijze waarop
fietsknooppuntennetwerken worden getagd.

Wat mij betreft is de oplossing met de 'tentakels' werkbaar, sluitend en
uit wat er te zien is in het terrein af te leiden.

Ik denk dat de oplossing met 'tentakels' werkbaar is. Voorheen heb ik
mij bij de wat ingewikkelder knooppunten - en die zijn er voldoende in
mijn omgeving - in allerlei bochten moeten wringen. Na de uitgebreide
uitleg enige weken terug [1] en enige gewenning blijkt het voor mij in
de meeste gevallen mogelijk vrij eenvoudig de routes samen te stellen.

Hoewel ik dat niet met 100% zekerheid weet, geloof ik dat alle denkbare
situaties met de op de wiki beschreven werkwijze zijn vorm te geven. Ik
ben in ieder geval nog geen voorbeeld tegengekomen, en ik heb ik al wel
het een en ander gezien (bijvoorbeeld [2a,2b]).

"Map what you see". Wanneer ik bij een (enkel~ of meervoudig) knooppunt
aankom kom ik voordat ik bij een eventueel paneel kom vrijwel altijd een
bordje tegen met het knooppuntnummer en de richtingen naar de
aansluitende knoopunten. Afhankelijk van de te nemen route kan ik vanaf
dat punt het nieuwe nummer volgen. Uit mijn ervaring blijkt dat - in
ieder geval in mijn omgeving - bij veel knooppunten een paneel
ontbreekt. Op basis van "taggen wat je ziet" en de keuze voor één node
op de plek van het paneel zou er in die situaties geheel geen knooppunt
zijn ;-).

De wijze van gebruik van forward/backward heeft bij mij in eerste
instantie ook voor verwarring gezorgd [3]. En nog is er ook wat voor te
zeggen om het anders te doen, maar als "de hele wereld" het nu zo
doet... (Overigens heb ik een niet bevestigd gevoel dat Jo's script in
sommige gevallen moeite heeft met role=backward, maar dat terzijde).

Het is waar dat bij een meervoudig knooppunt, met meerdere als knooppunt
getagde nodes, alle nodes als POI in de GPS te zien zullen zijn. Maar is
het kiezen van één om heen te navigeren niet net zo willekeurig als naar
het paneel navigeren? Als je op het knooppunt aankomt zul je in beide
gevallen je hoofd en/of de aanwezige bordjes moeten gebruiken. En zou
het niet mogelijk zijn bij het aanmaken van je POI bestand de
knooppunten uit te dunnen?

Hier wil ik het nu bij laten. Hoop dat bovenstaande iets bijdraagt in de
gedachtenvorming.

Vriendelijke groet,

J-----.

[1]