[OSM-talk-nl] [OSM-talk-be] Fietsknooppuntennetwerken, hun complexiteit en begrijpelijke misverstanden eromheen

Ben Laenen benlaenen at gmail.com
Fri Nov 25 02:06:54 UTC 2011

On Thursday 24 November 2011 17:23:18 Piet Smits wrote:
> [...]
>
> even "my 10-cents worth".
>
> Ik heb deze discussie nu een tijdje aangezien, en behalve dat ik van het
> tentakel verhaal niet zoveel begrijp, dacht ik dat we mapten wat er
> in-the-field te vinden was.
> Dus als er op een knooppunt 1 paaltje of bordje staat, dan zetten we dat
> dacht ik toch op de kaart. We mappen niet voor router software, die moet
> "z'n eigen broek ophouden", en zorgen dat het werkt met de data zoals
> aangeleverd. We kunnen dus mappen voor toekomstige oplossingen, die hier
> wel mee gaan werken, maar dat lijkt me helemaal fout.

In realiteit zijn er vaak genoeg knooppunten die eigenlijk meerdere
knooppunten bevatten (behalve dan misschien in dat netwerk waarover onlangs de
discussie bezig was). Het bordje met dat knooppuntnummer staat dan ook op elk
van die plekken.

> Als ik nu, met mijn Garmin, van knooppunt naar knooppunt wil rijden, dan
> kies ik de knooppunten, en vervolgens kijkt mijn apparaat welke route
> hij wil rijden. Hij doet dus weinig tot niets met de route zoals die in
> OSM, of op de bordjes langs de weg te zien is.
>
> Door nu een knooppunt op te splitsen in meerdere, heb ik plotseling ook
> meerdere knooppunten om uit de kiezen. Welke is dan de goede ?

Je gps moet maar slim genoeg zijn...

> Ik vind knooppuntennetwerken juist helemaal niet complex, ze zijn
> opgezet om simpel te zijn. Je rijd van Knooppunt A naar Knooppunt B en
> volgt daarbij de bordjes langs de route, en houd rekening met de
> geldende verkeersregels. Simpeler kan volgens mij niet.
>
> Maar, zoals gezegd, slechts mijn tien centen. Ik hoop alleen dat de
> routes hier op Voorne-Putten niet teveel verhaspeld worden,

Het probleem is dat een gps maar een dom ding is en dat je iets beters nodig
hebt om rechtstreeks iets met de data van OSM te doen (en dan vooral met de
"tentakels"). Wat niet wegneemt dat je altijd automatisch die data kan
vereenvoudigen om er iets van te maken dat je gps wel aankan.

Maar de fout die je maakt is dat je niet iets niet moet mappen omdat
applicatie X dat niet zomaar kan gebruiken zonder dat de data eerst moet
verwerkt worden.

Ben