[OSM-talk-nl] Fietsknooppuntenrelaties in Nederland

Ben Laenen benlaenen at gmail.com
Tue Oct 4 20:03:36 UTC 2011

On Tuesday 04 October 2011 21:09:41 Jeroen Muris wrote:

> My two cents: ik vind dit een mooie oplossing, en bij een meer dan
> tweevoudig knooppunt heb ik nog geen andere oplossingen gezien die de
> situatie helemaal goed kunnen weergeven. Ik ben dus zo vrij geweest waar
> nodig zulke nn-nn relaties op te voeren.

We hadden zo'n goeie oplossing tot Jo er dus is langsgegaan over die
knooppunten...

Het idee was dat je van A naar B reed, je op een gegeven moment een node
tegenkomt met knooppunt B, en dat vanuit die node dan alle routes naar de
andere knooppunten vertrekken die je vanuit B kan bereiken. Perfecte weergave
van de realiteit: je komt het bord tegen en vandaaruit ga je over op de nieuwe
route en volg je de nieuwe cijfertjes. Misschien moeilijker te mappen omdat je
je hoofd erbij moet houden, maar alleszins nauwkeuriger dan het nieuwe
alternatief.

Nu heb je knooppunten waar ja aankomt op B en dan niet kan beslissen hoe je
van daaruit naar een andere route kan overgaan (wie zegt dat je over dezelfde
wegen gaat in beide richtingen?)

http://osm.org/go/0EpdpKgPP-?layers=C mist zo bvb. al de forward roles, wat in
de praktijk erg leuk gaat zijn als je routeplanner je daar zegt tegen de
richting in te rijden.

Wat met http://osm.org/go/0EpYU6y_s-?layers=C gebeurd is, ik zou het niet
weten, knooppunt 40 had oorpsronkelijk 4 plekken (komende van 04, 09, 41, 43
en 58),  een node met rcn_ref=40). Ooit perfect gemapt, nu ga je ruim een
halve kilometer mogen omrijden als je van 41 over 40 naar 58 trekt.

Waarom http://osm.org/go/0EpTmjZn6-?layers=C ook nog eens opgesplitst is in
drie 44-44-relaties, geen idee. Evenals dit
http://osm.org/go/0EpcApHxx-?layers=C waar ik de tagginglogica ook niet van
begrijp. En waar ik me afvraag of eendere welke routeplanner er iets van gaat
begrijpen.

Om maar te zeggen dat je dus best wel eens eerst op de mailing list wat vraagt
over hoe iets gemapt is vooraleer je alles gaat omgooien. Dan had je je tool
meteen alles op de juiste manier kunnen laten valideren.

Ben