[OSM-talk-nl] Fietsknooppuntenrelaties in Nederland

Jeroen Muris jeroen at tweejee.net
Tue Oct 4 21:31:54 UTC 2011

Op 4-10-2011 22:03, Ben Laenen schreef:

> [...]
> Het idee was dat je van A naar B reed, je op een gegeven moment een node
> tegenkomt met knooppunt B, en dat vanuit die node dan alle routes naar de
> andere knooppunten vertrekken die je vanuit B kan bereiken. Perfecte weergave
> van de realiteit: je komt het bord tegen en vandaaruit ga je over op de nieuwe
> route en volg je de nieuwe cijfertjes. [...]

Dank! Dit is de eerste uitleg van een manier van taggen voor meervoudige
knooppunten die ik denk te snappen. Een manier overigens die ik nog
nooit (bewust) ben tegengekomen. Maar voor ik deze enthousiast ga
gebruiken, voor de zekerheid het volgende.

Stel ik kom van knooppunt A over route A-B in B1. In de buurt liggen B2
en B3. Vanuit B2 kan ik naar C en vanuit B3 naar D. Er zijn
afzonderlijke wegen tussen B1 t/m B3 die in beide richtingen bereden
kunnen worden. Een paar vragen waar ik het antwoord op denk te weten:
- In B1 houdt route A-B op in de richting A-B?
- In B1 beginnen routes B-C en B-D in de genoemde richtingen?
- In B2 begint een andere tak van B-D, en in B3 een tak van B-C?
- A-B in tegengestelde richting begint zowel in B2 als B3?
- Als de ways van B1 naar B2 als 'forward' in B-C zitten, dan zullen ze
als 'backward' in A-B zitten (en v.v.)?

En als dit een manier is waar overeenstemming over bestaat, bij deze
reeds mijn excuses voor de eerder anders getagde knooppunten.

J-----. (Jeroen Muris)