[OSM-talk-nl] Fietsknooppuntenrelaties in Nederland

Ben Laenen benlaenen at gmail.com
Thu Oct 6 15:53:13 UTC 2011

On Wednesday 05 October 2011 02:51:42 Jo wrote:
> [...]
> enige wat jij gezegd hebt, is dat je name overbodig vond, dus heb ik die
> overal weggehaald als hij van de vorm xx-yy was en voorlopig gelaten als
> het iets in de trant van "Fietsroutenetwerk Limburg xx-yy" was. Ook al
> zien ze nu in Potlatch blijkbaar die note tags niet. RoRay heeft daar last
> van en ik krijg 'm maar niet overtuigd om over te stappen op JOSM...
> Ik ben alleszins hier nu overleg aan het plegen en het streefdoel is
> natuurlijk om het overal op dezelfde manier te doen. Laat ons zeggen dat
> wat ik in Belgiƫ deed experimenteel was en het is zeker mogelijk dat ik

Mijn excuses als ik die discussie gemist heb, en ook sorry als ik een beetje
boos klonk in m'n vorige mail, maar 'k was een beetje moe :-)

> [...]
> knooppunten op een paar minuten weer terugplaatsen, compleet met
> forward/backward roles (een paar minuten om ze terug te plaatsen +  een
> paar uur om het script aan te passen om er dan achteraf mee overweg te
> kunnen)
>
> Maar dat betekent niet dat ik het ermee eens ben om het zo te doen. Volgens
> mij is het geen enkel probleem om, wanneer je toekomt op knooppunt 11 en je
> merkt dat er de volgende routerelaties zijn:
>
> 10-11 en 11-11,
>
> om dan 11-11 te volgen als jij 11-12 of 11-93 nodig hebt.

Het probleem is dat je niet weet welke 11-11 je gaat moeten volgen en hoe.

> Het is mogelijk dat er hier en daar fouten zitten in de rollen van 11-11,
> of dat de voorwaartse richting een andere weg volgt dan de terugwaartse.
> Hiervoor zal het nodig zijn om te kijken naar de onderliggende wegen en
> hun oneway tags.
>
> Het is vrij logisch dat een router ook naar de oneway tags van de
> onderliggende wegen kijkt. Maar ik zie er geen graten in om daar overal
> forward roles toe te voegen. Baat het niet, het schaadt ook niet.
> roles toegevoegd.

Het probleem is dat lang niet iedereen met de nodige tags aanduidt dat
fietsers tegen de richting mogen rijden (en het wordt meer niet dan wel
gedaan)

> Zoals gezegd: ik heb fouten gemaakt. In het begin was ik aan het proberen
> om overal die gesplitste knooppunten te reduceren tot 1 knooppunt. Het
> heeft eventjes geduurd eer ik inzag dat dat niet zo zinnig was. Mijn
> excuses en ik zal het rechtzetten...
>
> Tijdens het kijken in de history, zie ik dat Fopper daar in juli aan bezig
> geweest is.

Inderdaad, achteraf vond ik het ook raar dat die knooppunten gewoon verdwenen
waren, maar ik was gewoon alle meervoudige knooppunten die ik ken zo aan het
afgaan zonder de hele history na te pluizen :-)

> [...]
> daar los van de weg ligt, dus heb ik die erbij in kaart gebracht en nu ben
> ik alle fietsroutes over de fietspaden aan het leiden.

> Wel als je vanaf KP41 de Schelde onderdoor komt, arriveer je ondergronds in
> de tunnel en kan je via tunnels naar de andere 2 44'en. Kom je van 46 en
> wil je doorgaan naar 47, dan hoef je niet door de tunnels naar het derde
> KP44 dat verbinding maakt naar 47, maar kan je gewoon over de baan
> bovengronds. De fietspaden zijn duidelijk zichtbaar op bing.
> Er zijn hier dus 3 knooppunten, die op 3 verschillende manieren met elkaar

De situatie is me bekend, ik heb ze ook zelf gemapt, maar ik kan niet zien hoe
een router hier iets deftigs uit kan halen, eens te meer omdat de
forward/backward roles ook weer ontbreken.

> Ja, dat was een lastig geval. Is het iets of wat beter nu dat ik er nog een
> extra 54 aan toegevoegd heb? Ik kan er ook niet aan doen dat die situaties
> zo complex worden. Misschien moet de router soms 's zeggen:
>
> Er zijn 2 mogelijkheden, neem die waarvan de sluisdeur gesloten is. Of
> misschien mogen we er van uitgaan dat een fietser die daar toekomt in staat
> is om z'n gezond verstand te gebruiken.

dit is een rotsituatie voor elke tool die je wil maken inderdaad, misschien
niet zo fair van me om juist daarop te wijzen :-) De signalisatie van de
knooppunten op die plek zijn ook best verwarrend (als ze daar niks aan gedaan
hebben ondertussen).

> Zoals gezegd, ik heb vragen gesteld en ben er nu ook aan het stellen, maar
> heb dus op talk-be weinig respons gekregen en met de respons die ik kreeg,
> heb ik zoveel mogelijk rekening gehouden.

Tja, ik kan nu ook niet alles nalezen of ik heb enkele slaafjes nodig. Als je
afvraagt waarom een bepaalde situatie zo gemapt is kan je nog altijd best
direct aan die persoon uitleg vragen.

Ben