[OSM-talk-nl] BAG viewer

Willem Sonke willemsonke at planet.nl
Sun Oct 30 12:43:48 UTC 2011

On 30-10-11 12:58, Andre wrote:

> De bestanden kunnen via 1 goedkoop abonnement van meen ik 160 euro
> landelijk worden verkregen, waarom zou je dan niet landelijk
> importeren? Per gemeente importeren vraagt om inconsistentie: de
> actualiteit en verversingsfreqentie gaat dan per gebied afwijken en
> daarmee is de kaart niet meet als referentie te gebruiken, want je
> weet dan niet meer waar je naar lijkt.

Dat is nu, met de 3dShapes, ook niet het geval. Ik heb zelf het idee:
als je exacte gebouwendata wilt, dan zul je toch naar de ruwe BAG moeten
kijken.

> [...]
> en dan in zijn geheel om de drie maanden te vervangen? Dus verwijderen
> en opnieuw importeren. Er zullen weinig of geen mutaties nodig zijn
> schat ik dan in. De huidige 3dshapes kunnen er dan uit. Blijven er dan
> toch nog verschillen over, dan zouden die in een aparte laag kunnen,
> die wel gemuteerd kan worden. Ik denk echter dat de meeste mutaties
> dan even vooroplopen op de BAG, en na verloop van tijd wel weer eruit
> kunnen. Ik denk dat de BAG alleen dan goed genoeg is. Eventueel kan de
> verversings frequentue dan omhoog naar 1x per maand.

Bij iedere update van de BAG moet wel gekeken worden of er door OSM'ers
geen updates gedaan zijn. Bij een massale landelijke import en
landelijke updates loop je het risico dat gegevens van mensen die zelf
veel moeite hebben gedaan ze toe te voegen zomaar verwijderd worden. Om
dat te voorkomen moet er continu contact zijn met de lokale mappers. Dan
kunnen die de import en updates toch net zo goed zelf doen?

De vraag is of het een probleem is dat de BAG niet letterlijk in OSM
zit; ik vind van niet, sterker nog, ik vind het onwenselijk. De gegevens
moeten kunnen worden aangepast, dat is juist het idee van OSM. We moeten
dus voorkomen dat er iedere maand een landelijke update eroverheen komt
die al je verbeteringen weer teniet doet. Ik zeg niet dat het onmogelijk
is om landelijk goed te regelen, maar er moet wel veel aandacht aan
worden besteed.

> Daarnaast is het een idee om behalve de gebouwen ook de huisnummers
> met daaraan gekoppeld de adresinformatie op te nemen in OSM op
> zodanige wijze dat ook op adres gezocht kan gaan worden?

Dat lijkt me sowieso een goed idee, net zoals dat gedaan is in
Gorinchem. Dan hebben we eindelijk fatsoenlijke deur-tot-deur-navigatie
in heel Nederland :-)

Willem Sonke