[OSM-talk-nl] adres nummers, BAG straatnaam

Colin Smale colin.smale at xs4all.nl
Sun Jul 1 15:05:33 BST 2012

On 01/07/2012 14:08, Lambert Carsten wrote:
> Hoi,
>
> Gisteren kwam ik op een plek(1) waar opslag garages worden gebouwd. Het
> zit daar naar ik begrijp ingewikkeld in elkaar wat betreft de
> adressering dus wilde ik dat correct invoeren in openstreetmap.
>
> Ik ben begonnen wat adres gegevens per gebouw in te voeren met behulp
> van de BAG gegevens zodat de gebouwen zelf tenminste een correct adres
> krijgen.
>
> Naar aanleiding hiervan heb ik een aantal vragen waar ik zelf niet
> uitkom:
>
> -Straatnaam-
> [...]
De BAG is een basisregistratie en dus leidend, zelfs boven de GBA. Als
het goed is bevat de BAG de meest volledige schrijfwijze die er bestaat,
zoals ooit vastgesteld door de gemeente. Algemeen toegepaste (maar
redelijk complexe) afkortingsregels zoals opgenomen in NEN5825 of
TPG-regels kunnen tot een andere schrijfwijze leiden, onder andere door
"eerste" met "1e" te vervangen. In dit geval is "1e" de schrijfwijze in
de BAG en dat kun je moeilijk verder inkorten. Het IS dus "1e". Dan
blijft de vraag of borden met een schrijffout boven de BAG prevaleren...

Colin