[OSM-talk-nl] adres nummers, BAG straatnaam

Ole Nielsen on-osm at xs4all.nl
Sun Jul 1 15:28:41 UTC 2012

On 01/07/2012 14:08, Lambert Carsten wrote:
> [...]
> hiervoor en overal staat bij implemented: not yet. De wiki(3) geeft aan
> dat de straatnaam borden (afgezien van fouten) beslissend is.
> Tegelijkertijd moet de tag addr:street een naam bevatten die ergens in
> de buurt gevonden wordt. Als ik wat zoek opdrachten doe bij
> Openstreetmap, Project-OSRM en in JOSM wordt het mij niet duidelijk in
> hoeverre'1e'='Eerste'='eerste' en of de inhoud van de keys hierop
> invloed heeft.
>
> Moet de registratie in de BAG niet beslissend zijn/worden(4)? In dit
> geval dus de straat hernoemen naar 1e Tochtweg?

Om de verwarring wat groter te maken: De naam volgens de straatnaam
boord is "1ste Tochtweg"! (en niet Eerste Tochtweg). Ik ging toevallig
vanochtend langs de Eerste/1e/1ste Tochtweg in Nieuwerkerk hardlopen en
merkte dat op.

> Is het beter of aan te raden alt_name te gebruiken?
>
> En is het NWB bestand eenvoudig op dit soort vragen te raadplegen? Ik
> kom er niet achter m.b.v. Google.
>
> Doet die afkortingen lijst(2) iets? Zo ja, hoe waar dan? In de database,
> in de api, of alleen de wiki. Anders gezegd: hoe moet ik als mapper
> hiermee rekening houden?

Een tijd geleden was er een vergelijkbaar discussie op de deense
talk-lijst. Alle adressen in Denemarken zijn in OSM uit de OSAK databank
(vergelijkbaar met BAG) geimporteerd en in OSAK staan adressen meestal
met afgekorte straatnamen. De conclusie was dat de volledige straatnaam
moet worden gebruikt (geen afkorting). Een rede is, behalve dat de wiki
het zo voorschrift, dat er soms informatie in de afkortingen verloren
gaat. Bij voorbeeld de afkorting "Gl." die of "Gammel" of "Gamle"
(Oud/Oude) kan beteken. Een ander interessante is "Dr.". Daar zou je in
Denemarken meestal "Doktor" verwachten maar soms staat Dr. voor Dronning
(Koningin). Google Maps is met "Dr" in sommige wijken lelijk erin
getrapt :-)

Ole