[OSM-talk-nl] Toponym

Maarten Deen mdeen at xs4all.nl
Fri Mar 23 08:10:08 UTC 2012

On 2012-03-23 08:56, Colin Smale wrote:
> Op dit moment wordt op een paar duizend plekken de tag "toponym"
> gebruikt, waarvan bij allemaal in Nederland. Maar wat ik zie in de
> waarden zijn volgens mij helemaal geen toponiemen! "park", "forest"
> etc. zijn geen toponiemen maar voorbeelden van landgebruik/dekking.
> "Julianapark" en "Zwarte Woud" zouden wel toponiemen zijn.
>
> Of begrijp ik het woord "toponym" verkeerd?
>
> Ik zag dat er in feb 2010 een discussie was over "detail omgeving
> oldenzaal" waarin melding werd gemaakt van een nieuw voorstel voor
> toponiem-gebruik, en er is ook een Nederlandse Wiki-pagina [1] die
> [...]

Ik heb die toponiem tag ook al een paar keer gezien, maar ik begrijp de
gedachte erachter niet. Een toponiem is een naam die afgeleid is van de
streek of van een topografisch verschijnsel. Amsterdam -> Dam in de
Amstel.
Het is niet zo dat de naam van een bos per definitie een toponiem is.
Ik zie ook niet in waarom deze tag gebruikt moet worden. Voor de naam
van een feature in OSM kun je gewoon name= gebruiken. De toponym
toelichting in [1] begrijp ik ook niet. Waarom kun je name= niet
gebruiken op een groot gebied dat is opgedeeld in kleine stukken? Of is
dat om er voor te zorgen dat voor de kleine stukken de naam niet
gerenderd wordt? Los dat op met een relatie.
toponym=forest is IMHO ook incorrect. Een bos is geen toponiem. De naam
van een bos kan een toponiem zijn.

Maarten