[OSM-talk-nl] Toponym

Frank Steggink steggink at steggink.org
Fri Mar 23 09:38:48 UTC 2012

Citeren Maarten Deen <mdeen at xs4all.nl>:

> Ik heb die toponiem tag ook al een paar keer gezien, maar ik begrijp de
> gedachte erachter niet. Een toponiem is een naam die afgeleid is van de
> streek of van een topografisch verschijnsel. Amsterdam -> Dam in de
> Amstel.
> Het is niet zo dat de naam van een bos per definitie een toponiem is.
> Ik zie ook niet in waarom deze tag gebruikt moet worden. Voor de naam
> van een feature in OSM kun je gewoon name= gebruiken. De toponym
> toelichting in [1] begrijp ik ook niet. Waarom kun je name= niet
> [...]

Ik zal kort zijn, want het volledige antwoord ben ik kwijtgeraakt in
de browser, omdat ik een 'ë' wilde intypen terwijl de numlock toets
uitstond. De tag is door Lennard en mij geïntroduceerd, om de namen
van de landuse-vlakken van AND te bewaren tijdens de 3dShapes import.
De vlakken zelf zijn omgetagd, omdat je anders grote stukken dubbele
landuse krijgt, wat niet wenselijk is.

Het was de bedoeling om hier een goed voorstel voor te schrijven, maar
vanwege tijdgebrek is dit er niet meer van gekomen. Er bestaat al
rendering-support, aangezien de namen zelf worden weergegeven. Hier
gaat het namelijk om. Het idee achter de toponym-tag zelf is om
renderers een hint mee te geven van hoe de naam gerenderd kan worden.
Het kan in theorie ook voor grote gebieden, zoals de Alpen worden
gebruikt. Dat wil je niet allemaal met een relatie o.i.d. bijhouden.
Zelfs de Veluwe niet ;)

Verder betekent "toponiem" letterlijk "plaatsnaam" [1]. Het zegt niet
iets over hoe de naam tot stand is gekomen.

Groeten,

Frank

[1] http://en.wikipedia.org/wiki/Toponymy