[OSM-talk-nl] Gegevens uit NS-API te gebruiken voor OpenStreetmap?

Wimmel mobi43 at gmail.com
Tue Oct 2 12:48:18 UTC 2012

Hallo,

Ik ben op zoek naar de UIC-Code van Nederlandse treinstations. Nu zag
ik dat die informatie via http://www.ns.nl/api/api beschikbaar is. Ik
kan alleen geen informatie vinden of ik die gegevens ook daadwerkelijk
in OpenStreetmap mag toevoegen. Heeft iemand daar een mening over?

Het is de bedoeling dat op de stations node toe te voegen als
uic_ref=84..... Natuurlijk kan ik dan meteen de in Nederland
gebruikelijke afkorting toevoegen als ref=... Vergelijk station London
Victoria [1] waar dat ook gedaan is.

Ik kwam openptmap [2] tegen, op zich is die op Duitsland gericht, maar
als je op stations in Nederland klikt zie je de geplande
vertrekinformatie. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van de UIC-Code, en
als die niet beschikbaar is, de naam. Maar bijvoorbeeld bij Soest
werkt dat niet, omdat die plaatsnaam ook in Duitsland bestaat. De
website die gebruikt wordt, kan de vertrektijden van Soest in
Nederland wel degelijk tonen, als je de juiste code gebruikt [3] vs
[4].

Via een andere bron heb ik die codes al wel [5], maar die kan geen
toestemming geven, omdat die dmv scraping samengesteld is.

Groeten,
Wim

[1] http://www.openstreetmap.org/browse/node/96089072
[2] http://openptmap.org/?zoom=15&lat=52.17192&lon=5.3159&layers=B0000TFFT