[OSM-talk-nl] Gegevens uit NS-API te gebruiken voor OpenStreetmap?

Pander pander at opentaal.org
Tue Oct 2 14:03:11 BST 2012

On 2012-10-02 14:48, Wimmel wrote:
> [...]
> als je op stations in Nederland klikt zie je de geplande
> vertrekinformatie. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van de UIC-Code, en
> als die niet beschikbaar is, de naam. Maar bijvoorbeeld bij Soest
> werkt dat niet, omdat die plaatsnaam ook in Duitsland bestaat. De
> website die gebruikt wordt, kan de vertrektijden van Soest in
> Nederland wel degelijk tonen, als je de juiste code gebruikt [3] vs
> [4].
>
> Via een andere bron heb ik die codes al wel [5], maar die kan geen
> toestemming geven, omdat die dmv scraping samengesteld is.

Dit zijn hun voorwaarden:

"Voorwaarden

NS stelt enkele voorwaarden voor het gebruik van de API. Een korte
samenvatting van de voorwaarden:

    Respecteer de servercapaciteit van NS; probeer goed om te gaan met
de capaciteit die u geboden wordt. Als NS misbruik vermoedt, kunt u
direct worden afgesloten.
    De API is een beta-dienst. NS kan te allen tijde de service
(technisch) aanpassen of beëindigen.
    De ontwikkelaar die toegang gekregen heeft tot de API is
verantwoordelijk voor wat er gebeurt met zijn/haar aansluiting.
    Het is niet toegestaan het logo van NS te gebruiken in de applicatie
die u ontwikkelt.
    Het is niet toegestaan om de gegevens van de API zo te manipuleren
dat onjuiste informatie wordt verspreid."

Dus lijkt me dat je die mag gebruiken mits je bovenstaande respecteert.