[OSM-talk-nl] changeset terugdraaien

Just van den Broecke just at justobjects.nl
Mon Oct 15 11:20:15 BST 2012

Toevallig zag ik net deze:
http://www.weogeo.com/video/Hangouts_with_James_Fee_Open_Is_the_New_Winning.html

waarin Steve nogmaals het belang van adressen in OSM benadrukt.
Met de BAG zijn we een van de weinige landen waar de adressen open data
is. Voorzover ik kan zien is de BAG PD, zie:
http://www.kadaster.nl/bag/over/nieuws-bericht.asp?Id=1326&Id_Categorie=23
.

Ik denk dat als we de BAG of delen daarvan, willen (her)importeren, er
bepaalde conventies moeten worden aangehouden. Er is natuurlijk al veel
discussie geweest, en heb zelf niet alles kunnen volgen:
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/BAG . Ik zou die conventies daar
opnemen. Een goed begin is de conventie in de changeset:
http://www.openstreetmap.org/browse/way/185580580. E.e.a. dan
uitproberen op een proefgebied als er automatisch geimporteerd wordt.

De BAG is een 2-koppig "monster": zowel adressen als gebouwen in een N-M
relatie. Hoe hier in OSM mee om te gaan, bijv. adressen apart als
"virtuele" nodes en via relations aan house-ways koppelen, of redundant?
Goed, ik wil alleen zeggen: probeer een strategie te bedenken, voor
herhaalbare imports, die ook rekening houdt met bestaande, hand-made
adressen, eventuele exports tbv geocoding en probeer die eerst uit.

groeten,

Just