[OSM-talk-nl] changeset terugdraaien

Sebastiaan Couwenberg sebastic at xs4all.nl
Mon Oct 15 10:52:50 UTC 2012

> Met de BAG zijn we een van de weinige landen waar de adressen open data
> is. Voorzover ik kan zien is de BAG PD, zie:
> http://www.kadaster.nl/bag/over/nieuws-bericht.asp?Id=1326&Id_Categorie=23
> .

Ook volgens de open data portal is het PD:

https://data.overheid.nl/data/dataset/basisregistratie-adressen-en-gebouwen-bag-

> [...]
> http://www.openstreetmap.org/browse/way/185580580. E.e.a. dan
> uitproberen op een proefgebied als er automatisch geimporteerd wordt.
>
> De BAG is een 2-koppig "monster": zowel adressen als gebouwen in een N-M
> relatie. Hoe hier in OSM mee om te gaan, bijv. adressen apart als
> "virtuele" nodes en via relations aan house-ways koppelen, of redundant?
> Goed, ik wil alleen zeggen: probeer een strategie te bedenken, voor
> herhaalbare imports, die ook rekening houdt met bestaande, hand-made
> adressen, eventuele exports tbv geocoding en probeer die eerst uit.

Op het forum loopt ook een draadje waarin we de workflow voor BAG data
proberen uit te werken:

http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=18311

Voorals nog zijn we niet op het punt om een importer te ontwikkelen, en de
vraag is of dat wenselijk is. Op met moment werken we met de BAG data in
een aparte laag in JOSM om deze handmatig te mergen in de actieve editting
laag.

Persoonlijk denk ik dat dit ook de workflow moet worden ipv dat we het
werk uit de handen van mappers nemen en aan een geautomatiseerd proces
over laten, moeten we tools ontwikkelen die het voor mappers makkelijk
maakt om de BAG data in OSM te integreren.

Zo wil ik met MapServer een WFS layer maken voor de BAG data, zodat je de
data voor het stuk wat je aan het editten bent kunt ophalen direct in JOSM
zoals je ook de OSM en GPS data kunt ophalen.

Mvg,

Bas