[OSM-talk-nl] Strandtenten en nog niet ingetekende restaurants/winkels

Hans Spaans hans at dailystuff.nl
Mon Oct 29 18:12:45 GMT 2012

Cartinus schreef op 2012-10-28 17:40:

> Heb je hier al eens naar de BAG gekeken?
> <http://bagviewer.geodan.nl/index.html>

Deze had ik ergens gemist, maar nu niet meer. Wel interessant waar hun
stratenmap vandaan komt (het lijkt een sync van de AND-map) en zie ook
wat gebouwtjes in de omgeving die er in het echt niet staan of als
HTM-schakelkast door het leven gaan. Binnenkort maar eens op onderzoek
uit.

> Zo op het eerste gezicht zijn het in Scheveningen allemaal
> staanplaatsen
> volgens de BAG.

Het lijkt er wel op ja en het zou wat oplossen als ze ingetekend zouden
worden. Wel minder grappig om te zien dat de standplaatsen een ander
adres hebben gekregen dan voorheen. Een kleine check levert dat sommige
al netjes hun standplaats adres hebben opgegeven en sommige nog hun oude
adres. Hopelijk trekt de KvK dit recht in de toekomst, zoals ze dit nu
ook aan het doen zijn voor oa eenmanszaken door ze tegen de GBA te
mappen.

> Automatische koppeling tussen KvK-gegevens en bedrijven in OSM is
> niet
> mogelijk. Dit komt doordat het inschrijvingsadres bij de KvK niet
> altijd
> het adres is waar de activiteit wordt uitgevoerd. Het kan bijv. het
> woonadres van de directeur zijn of het adres waar de administratie
> zit.

De KvK is gelukkig hard aan het opschonen en data aan het verifieren,
maar hoever ze zijn ik weet het niet. Ik ken de verhalen ook, maar in de
categorie neem-steekproeven-om-het-te-ondervinden heb ik van de 20 stuks
in de regio KvK Haaglanden en Amsterdam een fout gevonden voor bedrijven
met een fysieke winkel. Die ene was fout door een opheffing cq
overdracht van een cafe die OpenKvK nog niet verwerkt had zo te zien. De
andere keren was het vestigingadres ook het adres waar de winkel
daadwerkelijk zit, maar zoals we allemaal hebben mogen meemaken. De
KvK's zijn niet altijd even netjes geweest in het verleden helaas.

> Er zal dus altijd een controlestap tussen moeten zitten.

Als ik zeg automatisch dan bedoel ik het mappen en bijhouden zoveel
automagiseren, maar het pushen van nieuwe objecten, updates of
verwijderingen. Dat dus graag na approval ja. De laatste keer dat ik
daar iets fout heb zien gaan bij iemand hadden we ruim twee dagen werk
om de data weer erin te krijgen en te verspreiden.

> Er zijn al wel eens mensen mee bezig geweest, maar er is voor zover
> ik
> weet niets concreets uitgekomen.

Heb een paar postings van oa jul/aug-2012 zitten lezen en Jan Westerhof
heeft wel een paar goede punten. Voorlopig heb ik er geen tijd voor
vanwege een ander leuk dingetje wat ik eerst goed wil zien werken, maar
wat misschien wel interessant is om net zoals bij de BAG-import een paar
keys af te spreken zodat ze altijd kunnen worden gerelateerd later. Ik
heb persoonlijk geen problemen om even bij de KvK het juiste nummer op
te zoeken voor nu.

Ik zat te denken aan bijvoorbeeld:
   kvk:nummer
   kvk:vestigingnummer
   kvk:soortinschrijving

Een automagisch opheffingsdetectie zou dan een optie zijn en ook veel
veiliger en makkeljker zijn om te bouwen imho. We kunnen dan ook wat
kennis op doen wat wel en niet mogelijk is, maar dat is mijn mening.

--
Hans