[OSM-talk-nl] Uniforme tagging forten Stelling van Amsterdam

nouwsfam nouwsfam at xs4all.nl
Sun Oct 28 13:11:03 GMT 2012

Beste mappers,

Hoe kan ik het beste de historische forten van de Stelling van
Amsterdam taggen?

De Stelling van Amsterdam is gebouwd tussen 1880 en 1914 en was bedoeld
om Amsterdam te beschermen in tijden van oorlog door een ring van water
op te werpen, te diep voor man en paard, te ondiep voor boten. De
Stelling van Amsterdam loopt in een sikkelvorm van Edam naar Weesp. In
totaal zijn 40 forten gebouwd op regelmatige afstanden. Deze staan er
grotendeels nog. Een wandelroute - De Stelling van Amsterdam - loopt
langs alle 40 forten.

Ik wil deze forten taggen, maar ik kom in OSM allerlei verschillende
gebruiken tegen. Dus voordat ik iets toevoeg, zou ik graag jullie advies
krijgen.

Ik denk zelf aan de volgende tags:

historic	fort
name	        Fort ...
description	Onderdeel van de Stelling van Amsterdam

Volgende vraag: moet ik een node of een area taggen? De meeste forten
zijn ingegraven met een beperkt aantal betonnen uitsteeksels boven de
grond en een gracht er omheen. Maar er zijn allerlei varianten: geheel
of gedeeltelijk uitgegraven, afgebroken, nooit afgebouwd, etc.

Er zijn m.i. verschillende alternatieven:

a) Een area markeren rondom het fort, en taggen als hierboven
(voorbeeld
http://www.openstreetmap.org/?lat=52.51726&lon=5.06753&zoom=17&layers=M)
b) Idem, plus area taggen als landuse = grass
c) Een stukje zichtbaar gebouw markeren, building = yes, verder als
hierboven.
d) Een node maken in het centrum en taggen als hierboven (voorbeeld
http://www.openstreetmap.org/?lat=52.52559&lon=4.99868&zoom=17&layers=M)

Ik opteer voor a) of d). b) lijkt me dubbelop, omdat het landgebruik al
is aangegeven. c) is vaak niet mogelijk omdat er geen gebouw zichtbaar
is onder het gras, of omdat er meerdere kleine uitbouwsels zichtbaar
zijn, die soms al zijn ingetekend. Wat zouden jullie doen?

En de derde en lastigste vraag: veel forten hebben een tweede leven
gekregen, als opslagplaats voor wijn bijvoorbeeld, als museum, of zelfs
als health resort! Moet ik het huidige of historische gebruik aangeven,
of beiden? Wat moet ik dan aan de tag "name" meegeven? En moet ik aparte
nodes of areas intekenen voor ieder gebruik? Hier een voorbeeld:
http://www.openstreetmap.org/?lat=52.527858&lon=4.927862&zoom=18&layers=M
Hier staat niet meer het historische gebruik en de historische naam
centraal, maar het huidige gebruik als sauna.