[OSM-talk-nl] Fwd: Gebruikersvoorwaarden BAG niet meer van toepassing

Just van den Broecke just at justobjects.nl
Mon Sep 24 10:08:00 UTC 2012

Beste Allemaal,

Ter info:
Ik zie veel zaken langskomen en goed beantwoord worden. Ik ben een van
de ontwikkelaars van NLExtract (http://nlextract.nl). We hebben als
algemeen doel om alle vrije zgn "Basis Registraties"
(http://www.e-overheid.nl/onderwerpen/stelselinformatiepunt/basisregistraties)
zoals BAG en BRT(Top10NL) en later BGT in breedste zin te ontsluiten. In
eerste instantie gaat het om conversie van bron (XML/GML) naar PostGIS,
maar andere output formats zoals OSM Planet zouden ook interessant
kunnen zijn.

De BAG heeft wat valkuilen waardoor je in de modder kan belanden, een
paar zijn genoemd, ik som wat zaken op ter info:

- de BAG is te downloaden via PDOK Atom feed:
feed://geodata.nationaalgeoregister.nl/inspireadressen/atom/inspireadressen.xml
- iedere maand (meestal op de 8e) komt een nieuwe versie van de BAG uit
- algemene documentatie over de BAG: http://www.kadaster.nl/bag
- BAG gaat alleen over woonplaatsen voor bestuurlijke eenheden
- voor "hogere" eenheden, i.e. gemeenten, provincies wordt binnen
NLExtract verrijking gedaan via (CSV) koppelbestanden
- sinds kort worden deze koppelbestanden met BAG zelf meegeleverd
- Stefan is bezig om ook (CBS) wijken en buurten te koppelen
- bagid's zijn uniek over object typen heen (dus bag:pand_id hoeft m.i.
niet, het begrip "bagid" wordt ook binnen basis registraties gebruikt)
- in de BAG kunnen meerdere versies van een object zitten
- uit de BAG wordt nooit iets weggegooid
- bagid's zijn daardoor geen primary keys in XML of tabellen!
- daarom genereert NLExtract database VIEWs op de tabellen om
actueel/bestaande objecten uit te filteren
- gebruik dus altijd de VIEWs
- algemene vragen over NLExtract kan ook via onze mailing lijst:
https://groups.google.com/forum/?fromgroups#!forum/nlextract

groeten,

Just