[OSM-talk-nl] topologievraag

Minko ligfietser at online.nl
Wed Oct 16 09:02:51 UTC 2013

Welk kaart en welke instellingen gebruik je voor het routeren?
De openfietsmap heeft geen problemen met deze wegen, want ze zijn in jouw voorbeelden als aparte ways ingetekend. Misschien staan je routeringsinstellingen verkeerd?
Zie http://www.openfietsmap.nl/tips-tricks/mapsource_nl en http://www.openfietsmap.nl/tips-tricks/basecamp-nl

> Het valt me op dat routeren in Mapsource / Basecamp in een OSM kaart
> vaak
> niet goed gaat als een fietspad direct naast een weg gelegen is.
> Meestal is dit een zandweg met een los fietspad ernaast, wat ook
> uitgevoerd
> had kunnen zijn als highway=track met cycleway=track.

Ik ben niet zo gecharmeerd van die combinatie. Het is beter deze twee als aparte ways in te tekenen. Vaak gaat het om wegen met verschillende eigenschappen, bv het fietspad is geasfalteerd en de track is een zandweg. Met onverhard vermijden ingeschakeld vermijdt je dan ook dat fietspad omdat de "hoofdrijbaan" een track is.
Ik zou cycleway=track hooguit gebruiken op geasfalteerde (hoofd)wegen waarbij het fietspad bv gescheiden van de rijbaan is met een betonnenrandje o.i.d. en niet voor zandpaden.