[OSM-talk-nl] topologievraag

Geert Ribbers geert at groothagenbeek.nl
Wed Oct 16 11:48:03 UTC 2013

Het gaat goed op Open MTB Map en fout op zowel GR als OFM (die ik eigenlijk altijd gebruik).
En op zowel instelling kortste afstand als snelste tijd.
En ook de schuif Wegselectie maakt niets uit (Mapsource).
En het gaat een keer fout bij een fietsroute over het fietspad, maar in het voorbeeld dat het goed gaat, gaat dezelfde fietsroute over het fietspad. Dus ook dat maakt niet uit.

Maar wel zie ik nu dat het bij Voertuig Voetganger overal goed gaat. Daar had ik overheen gekeken blijkbaar.
Daarmee is mijn probleem dus opgelost.
Bedankt.

Al kan ik dan nog niet begrijpen waarom dat zo is.
In het voorbeeld dat het wel goed gaat bij voertuig fiets komt er een track met grade5 uit op de combinatie fietspad / zandweg.
Bij de voorbeelden dat het niet goed gaat bij voertuig fiets komt er een pad op uit.
Dus het verschil hier is track / pad.
Als het correct topologisch aan elkaar zit, zowel het fietspad als de weg onverhard zijn, waarom zou een fiets dan niet dwars over die combinatie geleid worden.
Het is echt een hele vreemde lange chicane die gemaakt wordt. Een enorme omweg, die kan niemand ooit bedoelen.

Maar goed: kennelijk kun je bij een ATB en gewone fiets beter niet kiezen voor fiets maar voor voetganger.
In een gebied met veel onverharde weggetjes / paden. Als je het maar weet.

Wat cycleway track betreft: ja, als er verschillen in eigenschappen zijn die aangegeven moeten worden gaat dat niet werken.
Dat is duidelijk.
Zijn die verschillen er niet, dan wordt het er wel simpeler van (en keurig aangegeven / aan te geven in de stijl evengoed, zie OFM).

Met vriendelijke groet,
Geert Ribbers