[OSM-talk-nl] Welke tags voor straten in de bebouwde kom?

Hans Spaans hans at dailystuff.nl
Wed Dec 3 23:13:51 UTC 2014

Maarten Deen schreef op zo 30-11-2014 om 18:15 [+0100]:
> On 2014-11-30 16:48, Marc Zoutendijk wrote:
<knip>

> Tja, wat in Brussel (Belgiƫ) normaal is wil niet zeggen dat dat in
> Nederland normaal is. In Belgiƫ is het blijkbaar normaal om residential
> area's zo op te splitsen dat wegen altijd buiten een residential area
> vallen. Levert heel vervelende data op om te bewerken, maar blijkbaar
> vinden ze dat daar prettig.
> En nog vervelender: een selectie van "wegen binnen een residential area"
> levert in dat geval geen data op. Ik weet niet of daar over nagedacht
> is.

Als ik naar Brussel kijk en ik zie sommige straten als residential waar
ik kom dan vraag ik me af waarom ze residential zijn. Ook omdat de
inrichting en gebruik van die straten eigenlijk voldoende kenmerken
geven het niet te bestempelen als residential. Maar dat is mijn mening
en gelukkig beinvloed het mijn routering niet als ik daar ben ;-)

En over splitsing van residential area's. Als ik naar de regio
Haaglanden kijk dan zie ik ook hetzelfde volgens mij dat alleen de
percelen aangeven of het residential of commercieel gebruik is
bijvoorbeeld, maar de weg er naast valt daar weer buiten. Erg handig is
het niet als selectiemiddel z'n lappendeken.

> Niet helemaal juist wil niet direkt zeggen fout.

Om heel eerlijk te zijn is het alleen zinvol voor routing engines voor
nu. Oa OSMAND bijvoorbeeld stuurt fietsers sneller over residential dan
unclassified, omdat daar de snelheid op 18 km/u ligt tov 13 km/u.
Daarmee worden residential baanvakken gelijkgesteld met fietspaden qua
snelheid. Het kan dus zijn dat hiermee mensen van een fietspad afgehaald
gaan worden om over stel wegen te gaan die qua lengte zeg 500 meter
korter is, maar wel die wegen mag delen met ander verkeer. Of dat
wenselijk is blijft de vraag bij dit soort aanpassingen.

Voor vrachtverkeer is het verschil tussen residential en unclassified
ook interessant gezien de wensen vanuit oa minvenw om die niet onnodig
door woonstraten te sturen. Door alles residential te maken ontneem je
die mogelijkheid. Zoals sommige al aangaven zijn er wegen die je niet
als tertiair kan bestempelen, maar ook niet als residential en
unclassified past daar redelijk tussenin voor nu.

<knip>

> Dat zou je automatisch kunnen doen. Volgens mij is de nederlandse wet
> gereguleerd genoeg dat 30 km wegen alleen binnen de bebouwde kom mogen
> liggen. Het probleem met de andere unclassified wegen is dat de AND data
> een aantal residential area's heeft geimporteerd die qua bebouwing wel
> als residential gezien kunnen worden maar waar geen bebouwde kom is,
> laat staan een 30km zone.

De richtlijn in NL is Vmax 30 km/u voor binnen bebouwde kom en Vmax 60
km/u voor buiten bebouwde kom, maar er zijn woonkernen en baanvakken
buiten de bebouwde kom waar de wegbeheerder toch Vmax 30 km/u heeft
ingesteld ivm gevaarzetting en/of inrichting. Dus zeggen dat Vmax 30km/u
is gelijk aan residential is wat voorbarig in mijn optiek. Je ziet op de
Duitse map ook dat sommige van dat soort scripts hun werk hebben gedaan,
terwijl het een weg is met drie huizen en een schuur, en ivm
overzichtelijkheid 30 km/u is, maar verder geen indicatoren heeft om als
residential door het leven te gaan.

Als je het goed zou willen doen in NL dan zou software verbonden wegen
moeten herkennen van de 30 zone, de oppervlakte van de 30 zone en het
aantal toegangswegen moeten bepalen. Er was dacht ik iets een richtlijn
bij minvenw van 0,9 toegangsweg per 10 ha aan oppervlak[1]. Dan kan je
met redelijke zekerheid zeggen het classificeerbaar is als residential.
De andere 30 km/u baanvakken die niet als residential classificeerbaar
zijn zouden er dan ook uit moeten vallen. Ik zie alleen niemand dit snel
bouwen en implementeren voor NL, want het aantal uitzondering bij het
bepalen van het gebied zal gok ik snel op gaan lopen.

> Inderdaad.

Het hangt af van wat het doel is en of het zinvol is ivm ander fruit wat
lager hangt misschien voor die regio. Als ik lees hoe sommige OSM
omzetten voor fietsmappen dan vraag ik me af of het wel de juiste
oplossing voor nu bij het probleem is. Er zijn hier voldoende mensen die
hier beter hun licht op kunnen laten schijnen over hoe routering voor
fietsen werkt voor de verschillende apparaten. Als ik naar routering
voor auto's kijk was het controleren van snelheden, toevoegen van
informatie betreffende zebra's, verkeerlichten en kalmeringsmaatregelen
een effecievere besteding van de tijd voor mij om routering op orde te
krijgen voor sommige gedeeltes van de kaart.

Hans

[1] Pin me niet vast op die nummers, want heb de persoon van RWS die het
destijds uitlegde hoe ze sommige dingen bepalen al enige tijd al niet
meer gesproken.