[OSM-talk-nl] Welke tags voor straten in de bebouwde kom?

Maarten Deen mdeen at xs4all.nl
Thu Dec 4 06:51:41 UTC 2014

On 2014-12-04 00:13, Hans Spaans wrote:
> Maarten Deen schreef op zo 30-11-2014 om 18:15 [+0100]:

> De richtlijn in NL is Vmax 30 km/u voor binnen bebouwde kom en Vmax 60
> km/u voor buiten bebouwde kom, maar er zijn woonkernen en baanvakken

Dat zou GroenLinks graag willen maar dat is toch echt niet zo. Het is
nog altijd 50 km/h en 80 km/h met 30 en 60 zones buiten de hoofdwegen.

> buiten de bebouwde kom waar de wegbeheerder toch Vmax 30 km/u heeft
> ingesteld ivm gevaarzetting en/of inrichting. Dus zeggen dat Vmax
> 30km/u
> is gelijk aan residential is wat voorbarig in mijn optiek. Je ziet op
> de

Nee, ik zeg ook niet alle wegen. Maar waar highway=unclassified en
maxspeed=30 kun je IMHO zonder problemen residential van maken.
Uiteraard blijf je van tertiary en hoger af.

> Duitse map ook dat sommige van dat soort scripts hun werk hebben
> gedaan,
> terwijl het een weg is met drie huizen en een schuur, en ivm
> overzichtelijkheid 30 km/u is, maar verder geen indicatoren heeft om
> als
> residential door het leven te gaan.

Als ik mezelf mag parafraseren: Duitsland is geen Nederland.
Zijn er in Nederland plekken met een snelheid van 30 km/h buiten de
bebouwde kom?
Of beter: 30 km/h zonder een zone 30? IMHO is een zone 30 altijd
residential.

Maarten