[OSM-talk-nl] Forum en mailinglijst: 2 kapiteins op hetzelfde schip?

Stefan de Konink stefan at konink.de
Fri Nov 28 21:35:02 UTC 2014

On Friday, November 28, 2014 9:25:22 PM CEST, Milo van der Linden wrote:
> Wie introduceert deze vergadercultuur "van voor de vorige eeuw"
> in het mooiste crowdsourcing project te wereld? Is het moeilijk
> te accepteren dat er keuzevrijheid is en moet dit gemanaged gaan
> worden?

Het is niet zo zeer een introductie, maar een persoonlijkheid waarbij de
"externe reward" ontstaat door het uitstralen van macht en/of
beslissingsbevoegdheid. Je ziet dit soort mensen vaak in de politiek en
middenkader. Het is treffend dat deze mensen letterlijk niets kunnen, geen
visie hebben maar ook niet nadenken over hun strategie. Het is eerder het
verwerven van de status als er iets mee kunnen.

Hoe je dit slim had gelobbied was op 1-1-2015 het aantal mailinglijst
topics tegen het aantal forum topics te zetten er een blog over te
schrijven en daarna je bek te houde, misschien nog even de meerwaarde en
comfort kaart spelen. Het aantal reacties op dit onder bewijst maar weer
dat de mailinglijst en de discussie - waarnodig - springlevend is en het
aantal posts van april tot juni overstijgt met talloze "technische
oplossingen" om dat comfort te verkrijgen.

Ik snap overigens wel waarom de eerste groep op veel vlakken toe wil naar
een gecontroleerde forum discussie. Op het forum zijn sommigen net wat
gelijker dan anderen, het sluiten van topics en uitsluiten van deelnemers
wordt ook zeer eenvoudig gefaciliteerd.

Maar zoals Milo al zo treffend verwoordde:

> De mensen die daadwerkelijk actie zouden kunnen/moeten ondernemen
> zitten namelijk niet in de kamer.

Ga eens wat nuttigs doen ofzo. Sinds de nieuwe servers hangen heb ik ook
een dagelijkse BAG mutatie, maar nog geen seconde tijd gehad om die
automatisch te verwerken. RDW lanceerde deze week hun open data portal met
statische en dynamische data alles CC-0, super leuk om te combineren met
OpenStreetMap.

Maar ik snap dat een discussie over het inperken van keuze vrijheid veel
belangrijk is, maar daarvoor was de Bits of Freedom
mailinglist/forum/twitter/etc. een logischere plek.

--
Stefan