[OSM-talk-nl] Welke tags voor straten in de bebouwde kom?

Marc Zoutendijk marczoutendijk at mac.com
Sun Nov 30 15:48:14 UTC 2014

Op 30 nov. 2014, om 14:14 heeft Maarten Deen <mdeen at xs4all.nl> het volgende geschreven:

> Dat komt omdat de AND import geen wegen als residential zijn geimporteerd.

Dat was me inmiddels duidelijk geworden.

> Ik zie niet wat er verkeerd gaat. Wat is er mis met een weg binnen de bebouwde kom die als unclassified is getagd?

Wat er in mijn ogen nu niet klopt is dat op OpenStreetMap soortgelijke straten op verschillende manieren worden getagd.
Als heel Brussel vol ligt met residentials en heel Amsterdam met unclassifieds - terwijl het om dezelfde soort straten gaat - dan is dat toch niet helder voor de gebruiker?

En als je zelf (zoals je hieronder schrijft) dat dus wijzigt, dan is er dus klaarbkijkelijk ook in jouw ogen iets niet in orde met die tagging.

> Als ik ze zelf tegenkom en ik wijzig iets aan de weg (meestal maxspeed) dan verander ik de highway tag ook. Eigenlijk makkelijk: 30 km/h is altijd residential, 50 km/h is vrijwel altijd residential (het kan natuurlijk buiten de bebouwde kom liggen.

> Bezwaren: wat is er mis en waarom zou je het geautomatiseerd willen veranderen.

Ik zou het geautomariseerd willen doen vanwege het grote aantal straten, maar dat stuit op veel te veel bezwaren omdat er dan ten onrechte straten worden gewijzigd die niet gewijzigd mogen worden.  Want er zijn wel degelijk straten die met recht UCL hebben binnen de bebouwde kom.
Als alle andere tags op de straten correct zouden zijn (zoals bv. de snelheidslimiet) dan zou je nog een filter kunnen maken:

If (speedlimit <= 30) AND (highway=unclassified) then
	highway = residential

Maar in de meeste gevallen zijn die andere tags er niet.
Mijn conclusie is dan ook: het wordt handwerk.

Marc.