[OSM-talk-nl] Welke tags voor straten in de bebouwde kom?

Marc Zoutendijk marczoutendijk at mac.com
Sun Nov 30 17:51:38 UTC 2014

Op 30 nov. 2014, om 18:15 heeft Maarten Deen <mdeen at xs4all.nl> het volgende geschreven:

> Tja, wat in Brussel (België) normaal is wil niet zeggen dat dat in Nederland normaal is. In België is het blijkbaar normaal om residential area's zo op te splitsen dat wegen altijd buiten een residential area vallen. Levert heel vervelende data op om te bewerken, maar blijkbaar vinden ze dat daar prettig.
> En nog vervelender: een selectie van "wegen binnen een residential area" levert in dat geval geen data op. Ik weet niet of daar over nagedacht is.

Maar daar komt ook een van de zaken naar boven die ik in de osm-chaos zo onhandelbaar vindt. (zo noem ik dat maar even, tegen de tijd dat je alle wiki’s hebt gelezen, ben je 500 jaar verder!)
Er bestaat dus geen systeem dat bruikbaar is voor alle kaartgebruikers. Je moet klaarblijkelijk weten hoe de "Belgische” ("Duitse”, "Franse” enz. enz) situatie is, om die kaart te kunnen begrijpen van het betreffende land.
Als we spreken over "normaal”, dan zou ik nog een keer willen wijzen naar mijn lijstje met steden waarin dit "normale” voorkomt, en dan kan ik niet anders dan concluderen dan dat de situatie in Nederland afwijkt. Mij ook goed, maar het maakt het steeds moeilijker om beslissingen te nemen die een betrouwbaar beeld opleveren.

Ik heb vrijwel al mijn mapperswerk in Spanje gedaan, en daar wordt over de genoemde zaken weer heel anders gedacht en moeten volledig andere beslissingen worden genomen om bruikbare kaarten op te leveren.

> Inderdaad.

Daar zijn we het toch wel allebei over eens!

Marc.