[OSM-talk-be] Fietspaden

Erik Daems erik.daems at gmail.com
Wed Mar 24 07:36:21 UTC 2010

De link http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Bicycle is inderdaad
redelijk compleet, maar toch vooral op een Engelse + stedelijke
situatie geschoeid. Bij ons bestaan er veel tussenvormen, maar waar
trek je dan de grens om een aparte highway=cycleway naast de rijbaan
te tekenen, en wanneer niet? Daar wil ik duidelijkheid in brengen.

Wanneer je de gegevens alleen maar voor grote afstanden bekijkt, zoals
voor een wegenkaart voor autobestuurders, dan kan je inderdaad
volstaan met enkel hoofdwegen te tekenen, met indicatie of er fietspad
naast ligt of niet. In stedelijk gebied is het echter ook interessant
om op kleinere schaal te kijken en de info voor voetgangers e.d. erop
te zetten. Dat impliceert dan weer dat ook gedetailleerde info voor
fietsers ook niet mag ontbreken, zoals oversteekplaatsen en
dergelijke.

Ik had hier graag ook de Belgische verkeersborden mee in gestoken die
bepalen wat fietspad/fietsweg is, en enkele voorbeelden van
twijfelgevallen. Soms is het inderdaad een 'lane' soms een 'track' en
soms een 'cycleway'. Helaas lijken ze dikwijls nogal hard op elkaar.
Daar wil ik duidelijkheid in brengen.

In Nederland noemen ze een fietsstrook wat wij hier fietspad noemen,
en een fietspad wat wij hier een fietsweg noemen, deze benamingen zijn
verankerd in de wegcode en dus in elk land weer verschillend. Daar wil
ik duidelijkheid in brengen.

Namen van straten slaan op 'de openbare weg', dwz het gebied van
rooilijn tot rooilijn. Soms van rooilijn tot het midden van de straat
als deze weg de scheiding tussen 2 gemeentes vormt, waardoor het
gedeelte met de oneven nummers een andere naam heeft als het gedeelte
met de even nummers. Alle 'highways', die op deze openbare weg liggen,
erven in werkelijkheid deze naam. Ik weet niet hoe het mathematische
model waarvan OSM vertrekt, en dat gebaseerd is op een 'rijbaan', dit
zou moeten oplossen.

Erik Daems

Op 23 maart 2010 16:32 heeft Kenny Knecht <kenny.knecht at gmail.com> het
volgende geschreven: