[OSM-talk-be] Snelheidslimieten

Sander Deryckere sanderd17 at gmail.com
Mon Feb 13 08:57:46 UTC 2012

Normaal wordt highway=residential gebruikt voor kleine wegen in de bebouwde
kom. En highway=unclassified zijn kleine wegen buiten de bebouwde kom. Een
living_street is een woonerf.

Voor grotere wegen geldt het volgende: highway=tertiary zijn de tweevaks
wegen, de iets grotere wegen zonder een referentie nummer,
highway=secondary zijn wegen met een referentienummer bestaande uit een
letter en drie cijfers en highway=primary zijn wegen met een
referentienummer bestaande uit een letter en één of twee cijfers. In die
soorten wegen wordt geen onderscheid gemaakt naar de snelheidslimiet. Er
zijn een hoop secondary en tertiary wegen die in de bebouwde kom liggen.

Als de snelheid afwijkt van het gebruikelijke snelheid voor dat type weg,
dan moet die getagd worden met maxspeed=xx (in km/h, of met een eenheid er
bij - in Belgie altijd in km/h). Helaas is dat zeker niet overal gebeurd.

Als je wat geavanceerdere GIS kennis hebt, dan kan je ook de oppervlaktes
die de bebouwde kom voorstellen gaan omzetten naar snelheidslimieten. De
bewoonde delen (die normaal gezien moeten overeenkomen met de bebouwde kom)
zijn aangeduid als oppervlaktes met de tag landuse=residential.

Oppervlaktes zijn normaal gezien gesloten wegen (dus wegen die een lus
vormen) ofwel zijn het multipolygon relaties (een groep wegen, en als je
die wegen aan elkaar hangt, dan krijg je één of meerdere lussen).
Multipolygonen kunnen buitenlussen hebben en binnenlussen (gaten in het
oppervlak).

De landuse=residential is in Belgie (in ieder geval in Vlaanderen) bijna
overal getagd (aangezien het heel duidelijk is vanop luchtfoto's).

Om de snelheidslimiet van een weg te bepalen zou ik dus het volgende
algoritme gebruiken:

Heeft de weg een maximumsnelheid? Zo ja, gebruik die.
Ligt de weg in een bebouwde kom oppervlakte? Zo ja, zet de maximum snelheid
op 50
Anders, gebruik de standaard snelheid voor de weg (90 km/h in de meeste
gevallen, 50 km/h voor residential, 20 km/h voor living_street en 120 km/h
voor motorway).

De middelste stap is niet echt nodig (zeker niet in heel goed ontwikkelde
gebieden), maar ze zal de precisie volgens mij veel verhogen.

Je kan ook even op de maxspeed kaart kijken om te checken welke wegen een
maxspeed tag gekregen hebben, en welke die zouden moeten krijgen (als de
maxspeed niet af te leiden is uit de omgeving dmv algoritmes).
http://www.itoworld.com/product/data/ito_map/main?view=124 (deze kaart
vraagt wel wat tijd om te laden).

Groeten,
Sander

Op 13 februari 2012 09:23 schreef Thijs Walcarius <
thijs.walcarius at intec.ugent.be> het volgende: