[OSM-talk-be] crab voor straatnamen

joost schouppe joost.schouppe at gmail.com
Sat Dec 5 09:29:55 UTC 2015

Hoi,

Tijdens het mappen van één van de laatste gaten in landuse in Vlaanderen
[1] kwam ik nog een aantal ontbrekende wegen tegen. Daardoor was ik
geïnteresseerd geraakt in onbenoemde wegen, en zo bij het leuke QA tooltje
[2] van Simon Poole terecht gekomen. Dat toont heel mooi waar er wegen zijn
die een naam nodig hebben, maar er geen hebben. Ik heb ondertussen het stuk
tussen Zwalm, Schelde en spoorweg Gent-Zottegem gechecked. Meestal kan je
de naam vrij eenduidig terugvinden in CRAB. De enige manier om dat vlot te
doen is door de gekoppelde straatnaam of de adressen op te zoeken in Lara
[3], want vaak zijn het net korte stukjes die niet gelabelled zijn om
visuele reden, niet uit gebrek aan data. (iedereen kan een account aanmaken)
Soms is de situatie niet zo heel duidelijk, en is het nodig om de situatie
lokaal te bekijken. Dan maak ik een note, vb [4]. Soms is de situatie
duidelijk vreemd in CRAB, dan maak ik een CRAB-melding. Doorlooptijd
varieert van een paar dagen tot een paar maand :)

In het begin had ik de neiging om onbenoemde wegen in OSM die ook in CRAB
onbenoemd zijn te herclassificeren naar iets dat geen naam nodig heeft
(highway=service). Maar in de buurt van Zwalm lijken er effectief veel
wegen te zijn die eenvoudig geen naam hebben. Ik vertrouw CRAB niet genoeg
om het als bron te beschouwen om te beslissen dat het effectief zo is. Maar
wat zouden jullie voorstellen om te doen met zulke straten? Het zou fijn
zijn om ze aan te duiden als "te controleren ter plaatse". Of zou het OK
zijn ze als unnamed te definiëren met een source-tag voor de naam uit het
CRAB? Op die manier zouden ze uit de gewone probleemgevallen verdwijnen,
maar kan je wel een lijst trekken van wegen die nog eens ter plaatse moeten
gechecked worden op ontbreken van naam. Iemand andere ideeen?

Volgende stap is natuurlijk om te kijken naar de volledigheid en
correctheid van straatnamen in OSM. Uit CRAB kan je vrij eenvoudig een
straatnamenlijst trekken per gemeente. Heeft iemand al iets klaar staan dat
hetzelfde doet met OSM?

Voor zover straten in hun geheel ontbreken in OSM ga je zo ook ontbrekende
wegen kunnen opsporen. Natuurlijk niet als ze maar deels ontbreken. Nu de
wegoppervlakten van het GRB open data zijn, ga ik eens proberen een FME [5]
projectje op te zetten dat nagaat welke GRB wegen te weinig of geen
bijhorende OSM wegen hebben (ik heb een licentie van het werk die ik
daarvoor kan gebruiken). Mogelijk is dat makkelijker met het Wegenregister,
maar dat wordt pas over een tijdje open data in Vlaanderen.
Heeft iemand ideeen over hoe je best met de resulterende data kunt omgaan?
Een webkaartje opzetten (zou Umap het aankunnen? kan daar dan ook GRB in
als extra achtergrondkaart)? Ruwe data aanbieden? Notes genereren?

[1] http://www.openstreetmap.org/#map=13/51.0485/3.0298
[2] http://qa.poole.ch/
[3] https://crab.agiv.be/Lara/
[4] http://www.openstreetmap.org/note/476847