[Talk-cz] Mapovani Krkonos

Tomáš Tichý t.tichy na post.cz
Neděle Srpen 9 15:11:41 UTC 2009

Pravidla nejsou úplně jasně daná, já si to používám takto:

> momentalne jsem na dovolene v Krkonosich a jsem tady trosku zmaten z toho,
> jak spravne mapovat nejake cesty. Vyskytuje se tu zhruba tento typ cest:
> 1. klasicka lesni cesta znacena jako turisticka (znacit jako highway=path +
> foot=yes, nebo highway=footway?)

Co je to lesni cesta? Pokud je to vyšlapaná pěšinka, tak highway=path,
pokud je široká pro dvoustopé vozidlo, pak highway=track + příslušný
tracktype=grade2...grade4

> 2. krasna vyasfaltovana cesta kam jeste mohou cykliste, auta pouze na
> specialni povoleni (highway=service + access tagy, nebo highway=footway?) -
> ochranna zona II.

To je rozhodně highway=track + tracktype=grade1

> 3. cesta napr. nahoru na Snezku, kamenita, terenne rozlicna (highway=path +
> foot=yes?) - ochranna zona I.

Na Sněžku to znám, tam vede jasná highway=path +
foot=yes, dalo by se použít i sac_scale=mountain_hiking

> Hlavni otazky tedy zni: Mapovat i lesni cesty jako highway=footway (rekl
> bych ze podle toho co je na wiki tak ne)? Mapovat asfaltove cesty jako
> highway=service i presto ze na ne skoro zadne auto nesmi? Mapovat je tedy
> jako footway i presto ze nejsou ve meste?

Lesní cesty (to co se pod tím pojmem většinou myslí - tedy cesty pro
auto nebo traktor) jsou highway=track. Lesní pěšiny (tedy cesty jen
pro pěší) jsou highway=path. Někde se používá i highway=footway, ale
path mi přijde lepší, protože tak snadno rozlišíme pěšinky a chodníky.
Pokud bychom takový úzus zavedli alespoň v ČR, bylo by to dobré. Další
argument pro path je, že highway=footway podle wiki implikuje
foot=designated, což mi u pěšinky nesedí. Pod pojmem designated si
představuji, že tu cestu někdo naplánoval a vybudoval, ktežto pěšiny
vznikají spíše tak nějak spontánně.

> Rozdeleni mezi kategorizaci silnic (primary, ...) mi prijde zrejmy, ale jak
> spravne rozlisit co je 'designated'?

Designated je něco, k čemu je cesta určena oficiálně. Tedy nějaké
autority se někde sešly, pokývali moudrými hlavami, řekli si tudy
povede cesta pro cyklisty a musí mít nějaké parametry. Pak najmuli pár
kopáčů, ti ji postavili a zapíchli tam značku s kolem. To je pak
bicycle=designated.
Většinou  hodnota designated nemá moc využití, protože se často odvodí
implicitně z hodnoty tagu highway (např. je jasné, že highway=footway
je foot=designated). Nejběžnější využití v našich podmínkách bych
viděl u smíšených stezek pro pěší a cyklisty, kde to může být
highway=cycleway, foot=desiganted, případně higway=footway,
bicycle=designated (tady bych se řídil citem, stezka budovaná primárně
pro cyklisty je cycleway, chodník na který někdo dodatečně namaloval
cyklopruh je footway).
Ale myslím, že pokud místo hodnoty designated použijete prosté yes,
nic se tím nezkazí.

=TT=