[Talk-cz] rúian - struktura dat adresních bodů

Jakub j na kub.cz
Úterý Srpen 28 20:06:21 UTC 2012

> 4) očekával bych adresní body typu 1) včetně tagu addr:city, ale u nás
> jsem je nenašel
>
> takže otázkou je, jaké tagy má mít adresní bod s číslem domovním a s
> číslem evidenčním (v obci a mimo obec). osobně bych očekával u všech
> adresních bodů následující tagy:
> addr:city=Litovel
> addr:conscriptionnumber=678
> addr:country=CZ
> addr:housenumber=678/1
> addr:postcode=78401
> addr:street=Mlýnská
> addr:streetnumber=1
> is_in=Litovel, Olomoucký kraj, CZ
> [...]
Při příležitosti importu bych rád znovu otevřel debatu o stuktuře
addr:housenumber. Osobně jsem odpůrce uvádění obou čísel (678/1) v
tomto tagu. Jako daleko vhodnější mi přijde do housenumber dát číslo
orientační, protože to je číslo, které je přímo z jeho definice určeno
k orientaci při dohledávání domu (a číslo evidenční pokud orientační
číslo není přiděleno). Jelikož je dvojité číslování ve světě relativně
méně časté a jelikož se nedá očekávat, že by renderery studovaly
adresní systémy jednotlivých zemí je realita taková, že renderery
očekávají v housenuber to co mají zobrazit na mapě (pokud je
dostatečný zoom), takže volbou použití použití obou čísel zároveň
určujeme, že v rendererech se budou zobrazovat obě čísla mapa bude
vypadat takto:

Vím, že se nemá tagovat pro renderer, ale domnívám se, že toto není
ten případ. Protože informace jsou již v adresním bodu uvedeny jako
údaje addr:streetnumber a addr:conscriptionnumber, takže housenumber
už informci duplikuje a víceméně reálně určuje to co je považováno za
"hlavní" informaci zobrazenou v rendererech.Přitom ve všech mapách co
znám jsou u ulic v městech (tedy v případech kdy jsou přidělena obě
čísla) zobrazena jen čísla orentační a v řadě případů jen čísla
orientační v rozích bloků (ale to už je jiné téma). Myslím si, že
tento fakt má svůj lety prověřený smysl a troufám si tvrdit, že
odborníci na grafiku map by k tomu měli spoustu odborných argumentů
toto podporujících.

Poslední podpůrný detail k tomuto názoru jsou vyhledávače a navigace.
Zkoušel jsem jich několik a bohužel řada z nich prostě nezvládne údaje
v housenumber rozdělit na dvě čísla podle lomítka (je to prostě
světově hodně nestandardní). Takže adresu prostě nevyhledá ani posle
orientačního ani podle evidenčního čísla, ale jen pomocí obou dvou
zadaných s lomítkem ve správném pořadí a to je podle mě to nejméně
častí co uživatel použije / má k dipozici. Pro ilustraci:
http://maps.cloudmade.com/ => Search the map => Vyplňte "1","Na
Slovance","Praha" do polí (House #,Street Name,City) a nenajdete nic.
Možná že víte evidenční číslo (nebo si ho najdete na googlemaps ;-) )
tak můžete zadat  "1803","Na Slovance","Praha" ani to nic nenajde.
Jedině "1803/1","Na Slovance","Praha" najde daný dům. Kdyby housnumber
obsahovalo orientační číslo, najde dům hned při prvním (a dle mne
nejčastějším) požadavku. Cloudmate je platforma která poskytuje api
stovkám dalších aplikací, takže to nelze brát na lehkou váhu. A to
není jediný příklad.

Vím že v minulosti ke shodě nedošlo, ale když už se chystá velký
import adresních bodů mám za to, že by bylo dobré to ho dělat tak aby
výsledek byl co nejlepší.

Jakub