[Talk-cz] Nástroj pro vizuální kontrolu změn v OpenStreetMap

osm.kyblsoft na seznam.cz osm.kyblsoft na seznam.cz
Neděle Leden 29 18:08:44 UTC 2012

Zdravím,

vylepšil jsem nástroj na zobrazení mapy tak, jak byla v minulosti - pracuje úplně jinak. Rozchodil jsem prostě několik paralelních Mapniků, které mají data různého stáří. Mezi těmito daty lze přepínat, a tak sledovat průběh, jak které místo kdy vypadalo a co se třeba od posledního týdne změnilo.

Nástroj je na http://osm.kyblsoft.cz/historie/

Nápověda je nahoře na stránce, teď krátké FAQ:

* K čemu to je?
 - Zjistíte třeba, že někdo změnil vaši oblast. Tímhle se snadno můžete podívat, co se změnilo - jak to vypadalo předtím a jak to vypadá teď.
* Proč tam jsou jen některé datumy?
 - Protože Mapnik vyžaduje předzpracovaná data a dát tam všechno by bylo nemožné, a převážně i zbytečné
* Proč jsou tam právě tyto datumy a jak často budou přibývat?
 - V současnosti počítám, že budu dělat jeden mapnikový snapshot týdně, staré někdy (po měsíci?) umazávat. Vzdálenější data jsou jednou za půl roku. V půlce roku 2008 jsou data ihned po importu lesů (či čeho).
* Proč to zobrazení mapy trvá tak zatraceně dlouho?
 - Je to spousta dat, které se navíc skoro pořád berou z disku. Pro každou vrstvu je v PostgreSQL zvláštní databáze, takže se to ani nekryje a disková cache tak nefunguje. Ideální je použít oficiální Mapnik (bere se z openstreetmap.org) a vrstvy přepínat až na konkrétní oblast. Ideálně by se to mělo do několika sekund objevit, výjimečně až po několika desítkách sekund.
* Liší se nějak použitý Mapnik od oficiálního Mapniku?
 - Ano, i když jen málo - mnou použitý Mapnik je z trunku, tj. úplně nejnovější verze. Všiml jsem si, že jsou třeba někdy jinak zarovnané nápisy, ale to jsou drobnosti. Ale pozor - je použit současný Mapnik a styly i na stará data! Ne všechno nemusí být proto zobrazeno správně - např. jsem zjistil, že v nejstarších datech Prahy se nezobrazuje řeka. Je to proto, že tam byla neuzavřená cesta a původnímu Mapniku to zjevně nevadilo. Tento případ jsem ručně (!) opravil, ale může jich tam být víc.
* Proč tam nejsou data mimo ČR?
 - Protože je nemám - sbírám jen data ČR, taktéž dostupná na http://osm.kyblsoft.cz . Kromě toho by to bylo až moc velký.
* Je k dispozici stará verze nástroje?
 - Ano, je, a bude - na http://osm.kyblsoft.cz/historie/osmarender . Současná verze řeší trochu jiný problém a nikdy nebude umět zobrazit vše jako stará.

Otázky:
1) Co na to říkáte? :-)
2) Co by se na tom dalo ještě vylepšit? Ta týdenní frekvence je moc/málo…? Teoreticky není větší problém generovat snapshot každý den, ale znamená to tak hodinu chroupání disku a malé použitelnosti serveru, tak by to za to ani nestálo… S místem na disku není téměř žádný problém, horší je paměť. Napadá vás něco?
3) Když kontrolujete změny ve „svojí“ oblasti, jak to děláte?

Užívejte :-)

Aleš Janda