[Talk-cz] wikipedia:cs=* -> wikipedia=cs:*

Ladislav Nesnera nesnera na email.cz
Pondělí Únor 15 16:42:08 UTC 2016

Mírně vykostěná reakce Blahmy
<https://cs.wikipedia.org/wiki/Marek_Blahu%C5%A1> (dorazí-li někdo na
ten jejich sraz
<https://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Wikipedie:Pod_re%C3%A1lnou_l%C3%ADpou/Brno,_17._%C3%BAnora_2016&action=edit&redlink=1>,
snáz se bude lámat na odběr tohoto mailingu):

[citace]
Dnes by se mělo jet přes Wikidata, kde ostatně my sami už si
shromažďujeme i souřadnice, ale hlavně tam je jedinečné a trvalé ID pro
objekt jako takový a jazyky ať si pak každý vybírá podle zájmu – pokud
existuje český článek, pokud časem vznikne, stále jim to prostě bude
fungovat. A mimojiné nebude ani problém, když si nějaký ten Rus bude
chtít přečíst o Lokti ve svém jazyce, protože Wikidata udržují na jednom
místě všechny jazykové verze – takový Rus si tedy nebude muset do OSM
cpát svůj vlastní odkaz a ostatním česky mluvícím tam nebude muset
vadit. Protože pokud by teď v tomto stavu měly být OSM skutečně
mnohojazyčné, museli by paralelně udržovat ke všem geografickým objektům
stejnou mezijazykovou strukturu, jako máme na Wikidatech, což je
samozřejmě blbost.

Takže bych doporučil jednorázově nahradit jakékoliv wikipedia*=* na
odpovídající wikidata=Qxxx. S tímto převodem můžeme případně pomoci, ale
myslím si, že to by si museli nejprve nechat změnit na celém
mezinárodním OSM, které, pokud toto dosud neumí, tak je bohužel dost
pozadu Samozřejmě by si tam pak ještě museli doprogramovat nějaký dotaz
přes API, který by dynamicky získal aktuální odkaz na článek v
preferovaném jazyce uživatele, případně jednom z preferovaných, no a
nebo by ho poslali na rozcestník, ať si vybere sám.

Např. pro hrad Loket by příslušný kód byl Q1013039 a celá odpovídající
entity i s příslušnými „sitelinks“ (stránkami o daném tématu na různých
projektech Wikimedia v různých jazycích) a jejich URL se dá stáhnout z
URL https://www.wikidata.org/entity/Q1013039.json

ID entity si lze podle názvu článku zpětně dohledat přes takovýto dotaz
do API:
https://www.wikidata.org/w/api.php?action=wbgetentities&sites=cswiki&titles=Loket_%28hrad%29
(v kódech pozor na rozdíl mezi ne nutně unikátními „přirozenými názvy“
Labels a unikátními /v rámci projektu/ Sitelinks rovnajícími se názvu
článků).

Meziřešením případně může být něco jako <http://de.qrwp.org/Prag>, které
uživatele automaticky přesměrovává podle natvrdo zadaného známého názvu
článku ve známé jazykové verzi na odpovídající článek v jazyce
uživatelova prohlížeče; vede to ale na mobilní verzi Wikipedie, protože
tento skritpt se používá pro QRpedii. Zdroják lze ale stáhnout a
předělat si ho.

Nějaké prověřování jejich seznamu odkazů bychom OSMákům mohli samozřejmě
udělat taky, ale to bude vždy nutně neúplné a hlavně dlouhodobě
neudržitelné.
[/citace]

A pro ty, co dočetli až sem ještě revoluční dovětek:

[citace]
P.S. Teď vidím, že OSM už umí i tag „wikidata“ – tedy aspoň se to zdá
podle http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Wikidata – no tak ať zahodí
odkazy na názvy článků na Wikipedii, nechají si podle nich předtím ještě
dogenerovat příslušná ID pro naplnění tagu wikidata= a pak už používají
jen ten. A ještě ať si ověří, jak se ten obsah toho tagu prezentuje
uživatelům.
[/citace]

Tož tak ;-)