[Talk-cz] Žádost o svolení k použití katastrálních map

Michal Fabík michal.fabik na gmail.com
Pondělí Duben 24 17:32:38 UTC 2017

No, měl jsem vědět, že posílat balkánským úřadům maily je ztráta času.
Jeden telefonát to (snad) vyřešil. Pán si napřed nechtěl nechat vysvětlit,
že fakt nepotřebuju, aby mě cokoliv vytahovali z databází, pálili na CD a
někam posílali, ale když to teda pochopil, tak řekl, že pokud mně to stačí
v té podobě, jak je to na webu, tak ať si překresluju jak je ctěná libost,
že je to tam prý pro veřejnost k volnému použití. Takhle to mají napsané i
přímo na těch stránkách i v dokumentech, co mi posílal spolu s těmi ceníky,
ale od začátku mi nebylo jasné jestli "k volnému použití pro veřejnost" je
pro OSM použitelné. Každopádně to vypadá nadějně. Ještě říkal, že netrvají
na tom, aby byli v OSM uvedení jako autoři/přispěvatelé, ale že jestli to
OSM vyžaduje, tak s tím nemají problém. (Takže asi nějaké to
"source=ba:fgu" nebo něco podobného?)

Pár poznámek k tomu, co psal Matěj a situaci v Bosně obecně:
(Varování: může to být dlouhé, off-topic a mírně nekorektní, podle potřeby
přeskočte.)

> This! Řekl bych, že toto je problém, který je základem všeho
> a bez něj se nedá nic moc dělat. Takže ano, pracovat
> a přesvědčovat místní úřady je potřeba, ale pravděpodobně je
> vyloučené to dělat z Česka. Dokonce bych si troufal požadovat,
> že by to měl dělat nějaký právník nebo někdo kdo je schopen
> s těmi úřady komunikovat na jejich úrovni. OSM nadšenec z Česka
> opravdu mnoho nezmůže a myslím si, že to je trochu ztráta času
> se o to snažit.

Právník nejsem, ale komunikovat na jejich úrovni, troufám si říct, zvládám.
Minulý týden jsem se tam právě chtěl stavit osobně, ale něco mi do toho
vlezlo a pak už jsem musel odjet do Brna. Pokud by bylo potřeba tak tam
můžu zajet, souhlasím, že osobní jednání je na Balkáně nenahraditelné, ale
teď už to snad nebude nutné.

> Přemýšlel bych si spíše jak se snažit tu bosenskou komunitu
> nastartovat.

Jo, nad tím přemýšlím už dlouho. Jak jsem psal v odpovědi Mariánovi. Lidi
se snažím aktivně shánět, ale odezva žádná. Vyžádal jsem třeba od jedněch
místních novin souhlas s překreslováním fotek z dronu::
https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=57044, sepsal jsem návrh
tagování něčeho, co se týká jen Bosny a u čeho se každý Bosenec dme pýchou,
když se tím může nějakému turistovi pochlubit:
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Proposed_features/historic%3Dtombstone
a vyzval jsem lidi k připomínkám. Připomínkuju nováčkům changesety (a
snažím se to dělat přátelsky, i když to někdy bývají případy typu
"house=yes"+"name=Mehemed zvařování vífuků levně"). Sem tam napíšu mail
někomu kdo vypadá, že by za to stál. Přes to všechno žádné reakce, jako
bych si to psal do šuplíku. Akorát v Chorvatsku je jeden dost aktivní
člověk, ale ten se v Bosně pohybuje jen příležitostně a o jednání s
bosenskými úřady toho ví asi stejně jako já, jestli ne míň. Jako jo, možná
bych si mohl stoupnout na roh a rozdávat lidem letáky s reklamou na OSM
nebo zkusit zorganizovat přednášku někde na fakultě, ale zas až takhle
dobře motivovaný asi nejsem.

> Problém Čechů a OSM vidím v tom, že porovnáváme
> automaticky s jednou z nejúspěšnějších OSM komunit vůbec.

Naprostý souhlas. Obecně Balkánci prostě nemají ten vztah k pobytu v
přírodě, o nějakých mapách nemluvě. Pro ilustraci v jakém asi prostředí se
tam shání parťáci pro OSM:
Když Balkánci jedou na výlet, tak se jich nacpe šest do golfa dvojky,
vyjedou až přímo k plesu nebo jiné přírodní zajímavosti, z auta pustí
naplno Gogu Sekulić, chvíli se kochají a před odjezdem ještě rozhází
plechovky od piva do trávy. Zpátky auto tlačí z kopce, protože jim rádio
vybilo baterku. Když se někdo v přírodě dobrovolně pohybuje pěšky nebo
nedejbože na kole, tak už se tomu se vší vážností říká, že se "zabývá
turistikou" a automaticky se čeká, že je členem nějakého turistického
oddílu. (V jednom jsem se chtěl onehdy stavit, když jsem šel okolo a viděl
jsem, že je otevřená klubovna, ale než jsem si, blbec, naťukal do
Vespucciho otevírací dobu kavárny vedle, tak člověk zamkl klubovnu, nasedl
do auta a ujel.) Turistické oddíly jsou notoricky podfinancované, špatně
organizované, národnostně znesvářené nebo nějakým podobným způsobem
dysfunkční. Když se potom někdo rozhodne, že by se třeba taky zkusil
"zabývat turistikou", tak typicky vleze na nějaké internetové fórum a zeptá
se, jestli někdo nezná někoho, kdo zná někoho, kdo má číslo na někoho z
některého turistického oddílu. Když má štěstí, tak sežene kontakt, a dozví
se, že výlet stojí dvacet marek a že má být v sobotu o půl osmé na
Stojčevcu, kde ho nabere průvodcova dodávka. Za týden napíše na to stejné
fórum, že ta turistika je teda nic moc, protože půlka výpravy byly trapné
městské fifleny, co se celou dobu bavily o lacích na nehty, v dodávce
nebyla klimatizace, výlet byl celou cestu do kopce, nateklo mu do bot,
průvodce je ani nepozval na kafe a ještě to stálo dvacet marek. Další
spousta lidí si ještě pořád myslí, že v horách jsou miny a že bez průvodce
nikam nepůjdou. (Ne že by tam nebyly, ale nepředstavují zdaleka takové
nebezpečí, jak si hodně lidí myslí.) Taky existuje ve společnosti silně
zakořeněné přesvědčení, že se nehodí, aby kulturní městský člověk trávil
čas v horách a lesích mezi vidlákama. (Většinou si to myslí právě ti, kteří
se sami narodili a vyrostli v hlubinách pralesa, sláma jim čouhá z bot, ale
při masových přesunech obyvatelstva za války a těsně po ní se dostali do
měst a teď se považují za nějakou lepší třídu.) No a nakonec kdo je mladý,
bez závazků, rozumně vzdělaný a není úplně bez peněz, tak se snaží z
Balkánu co nejdřív dostat kamkoliv pryč. Když tohle všechno odečteme, tak
nám zbude to, s čím se tam dá reálně pracovat.

> To, že s námi spolupracuje ČÚZK tak jak s námi
> spolupracuje (i když určitě je možné něco zlepšovat, vždycky
> je), je tak trochu zázrak. Takže výsledně neočekávám, že se
> podaři bosenskou OSM dostat na českou úrovneň někdy brzo.

Ke komunikaci s úřady: úřady na Balkáně jsou svého druhu božstvo. Úředníci
mají v podstatě definitivu, často mají v rámci zaměstnání i placené
sociální a zdravotní, stravenky a dovolenou. Při nezaměstnanosti kolem 40 %
mají taková místa cenu zlata a když už někdo takové místo má, tak se snaží
nevyčuhovat a dělat přesně to, co se mu řekne přesně tak, jak se mu řekne,
nic míň a hlavně nic víc - kdo nic nedělá, nic nezkazí. S úřadem se
nediskutuje - jednak je to marné, a jednak co by tomu řekli lidi. Pokud po
nich člověk chce něco takhle neobvyklého, obvykle ho pokládají za nějakého
zakukleného novináře nebo nedejbože neziskovku a je to v háji. Podle mých
zkušeností je potřeba natrefit na někoho buď mladého a dosud nadšeného, co
se ještě nenaučil, že projevovat iniciativu se nevyplácí, nebo naopak
někoho, kdo je díky své odbornosti nenahraditelný.
Na některých malých městech ještě pořád přetrvávají poměry jak za dob
Titových programů na zvyšování gramotnosti (aneb kdo umí číst, bude
starosta) a člověk fakt nevěří, co všechno v tomhle století může sedět v
obecním zastupitelstvu. (Disclaimer: tohle jsou moje poznatky z doby, kdy
jsem tam pracoval. Pro potřeby OSM jsem tam poprvé něco zjišťoval až teď
před pár dny.)

jedním z nejproduktivnějších skutků v dějinách OSM v Česku bylo,
> když se podařilo naimportovat ty vojenské mapy z první
> republiky. Sice to samozřejmě zahrnovalo spoustu chyb, ale
> najednou bylo něco na čem se dalo pracovat a odhlédneme-li od
> Žalmu 114 („Hory skákaly jako beránci, jako jehňata dováděly
> pahorky!“) tak většinou pahorky moc nedovádějí a ten základ může
> být překvapivě použitelný.V jakém stavu je současná mapa Bosny?
> Nepomohlo by jejímu zlepšení něco takového?

Jediné o čem vím, jsou mapy, které dělala JNA v 60. a 70. letech. Jsou to
padesátky a stovky a je tam celá Jugoslávie. K sehnání jsou na v
naskenované podobě na různých místních službách typu uloz.to, linky se
periodicky vynořují na fóru klix.ba a rúzných podobných (viz výše) a zase
mizí, když jim vyprší platnost. Řekl bych, že pro nějaký import to není
technicky použitelné (ale možná se pletu, s počítačema bůhvíjak neumím) a
hlavně mapa už je teď i přes všechny nedostatky v takovém stavu, že by to
byla změna spíš k horšímu, než k lepšímu.
Jinak já OSM v Bosně používám celkem bez problému pro silniční navigaci. S
turistikou je to horší (zpravidla jde najít aspoň nějaká poslední
civilizace před začátkem značené trasy, ale nic moc víc). Ve značení služeb
a obecně obchodů je z formálního hlediska strašný bordel, ale pro základní
vyhledávání to funguje docela přijatelně. Jakákoliv infrastruktura kromě
silnic a železnic prakticky úplně chybí. Další specifikum je věčný boj o
jediný správný(tm) jazyk - sem tam se objeví nějaký aktivní národnostně
uvědomělý pablb a přepíše název něčeho do cyrilice, aniž by tušil, že
existují tagy name:bs, name:sr, apod.

--
Michal Fabík