[talk-cz] Mapa bývalého Pozemkového katastru na CUZK.cz?

Jan Macura macurajan na gmail.com
Úterý Leden 19 23:10:22 UTC 2021

Ahoj Petře,

předně díky za tvou chválihodnou snahu o dokumentaci zaniklých sídel.

Abychom nebyli v talk-cz úplně off-topic, tak já je v OSM mapuji takto:
name={{ten používanější název (třeba na cedulích)}}
name:cs={{český název (který často vznikl až po roce 1945)}}
name:de={{původní německý název}}
abandoned:place=village
place=locality
source=local knowledge
wikidata={{Wikidata QID, pokud existuje}}
wikipedia=cs:{{článek na WP, pokud existuje}}
;-)

Teď k Tvému problému a jak to vidím já.
Vrstva "rst_pk" z WMS služby české katastrální mapy mizí naprosto právem.
Po digitalizaci map KN již není PK mapa de iure součástí pozemkové
evidence, předpokládám tedy, že s dokončenou digitalizací postupně mizí i z
ISKN a tím pádem i z poskytované WMSky. Helpdesk ČÚZK určitě není ten, kdo
by mohl tyto velmi archivní mapy do katastrální mapy vrátit.
Co by ale bylo od ČÚZK moc hezké, kdyby poskytoval PK rastry jako
samostatnou WMS, např. jako "Archivní katastrální mapy", analogicky k
"Archivní ortofoto". A nejlépe pod CC-0. Víme, že data na ČÚZK mají, takže
technicky by neměl být problém, legislativně tomu AFAIK taky nic nebrání,
takže jde jen o to, přesvědčit o tom ty správné lidi ;-) A v tom máš určitě
moji plnou podporu. A i když OpenStreetMap mapuje především součastnost,
myslím, že takovou žádost by OSMCZ mohlo podpořit. Koneckonců, jeden use
case – mapování zaniklých sídel – jsi právě popsal.

Úplně off-topic: zatím ti nezbývá, než si vystačit s tím, co dostupné je.
Já osobně mám rád II. VM, které je hezky bezešvě dostupné i na mapy.cz
<https://mapy.cz/19stoleti?x=12.4784903&y=49.8045389&z=15&l=0>. V
https://archivnimapy.cuzk.cz lze pak najít skoro všechno – císařské otisky,
indikační skici, mapy THM, SMO-5, ... jen je potřeba klikat do mapy a
hledat správný mapový list... A na národním geoportálu je pak k
nalezení archivní
ortofoto z 50. let
<https://geoportal.gov.cz/web/guest/map?permalink=09ce04a591d776d712535eea8124e09a>,
to taky není k zahození.