[Talk-dk] Uasfalterede veje

Jakob Riis Josephsen jakob at josephsen.com
Søn Nov 1 23:56:01 GMT 2009

Hej!

Jeg har et par spørgsmål om tagging af uasfalterede veje... Jeg er noget
usikker på hvordan det gribes bedst an, og så vil jeg gerne have jeres
mening.

Så vidt jeg har forstået er det ikke god skik at anvende
highway=unsurfaced (
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Deprecated_features ), så mit
sørgsmål er hvad man så gør i forskellige situationer?  Jeg har nogle
eksempler:

Eks. 1) Munkedalsvej, Ry. Uasfalteret vej af god kvalitet - 3-4 huse har
adresse her på - vejen er blind (dog udgår en del skovveje her fra).

http://www.openstreetmap.org/?lat=56.0966&lon=9.715&zoom=14&layers=B000FTF
http://jakob.josephsen.info/osm/DSC02137.JPG
http://jakob.josephsen.info/osm/DSC02138.JPG

Tagges den som (a):
    highway=residential
    surface=unpaved
    name=Munkedalsvej

eller evt. som (b):
    highway=track
    tracktype=grade2
    surface=gravel
    name=Munkedalsvej

eller tagger I den simpelthen som (c):
    highway=unsurfaced
    name=Munkedalsvej

-selv om det ikke er god skik?  Eller er der en anden genial
løsning/kombination?

Eks. 2) Ryhule, Gl. Rye.  Forbindelsesvej mellem landsbyen Addit og
Gammel Rye, en del af vejen er ikke asfalteret og kvaliteten af vejen
minder om Munkedalsvej ovenfor.

http://www.openstreetmap.org/?lat=56.05012&lon=9.66248&zoom=15&layers=B000FTF

Tagges den som (a) unclassified+unpaved, (b) track+tracktype+gravel
eller (c) unsurfaced

Eks. 3) Sødalsvej, Veng. Vejen er gennemgående fra Veng til Høver, men
benyttes meget sjældent som sådan. Der er én beboelse ved den ene ende
af vejen. Kvaliteten er som en bedre markvej - den kan køres i
personbil, men ikke mere end lige...

http://www.openstreetmap.org/?lat=56.1286&lon=9.8985&zoom=14&layers=B000FTF
http://img.geocaching.com/cache/log/29b43cc1-748a-435a-ba22-43313ae6e04c.jpg

Er det
(a) highway=track+tracktype=grade3+surface=gravel (I udseende en markvej)
(b) highway=service+surface=gravel (Det er tilkørsel til en ejendom)
(c) highway=residential+surface=unpaved (Det er en beboelsesvej)
(d) highway=unclassified (den er gennemgående)
(e) highway=unsurfaced ?

Til sidst et mere generelt problem - renderingen af vejtyperne.

highway=unsurfaced resulterer i en stiplet linie, så man ved at
vejkvaliteten er af ringere kvalitet end en asfalteret, men man har
ingen anelse om det er en lille beboelsesvej eller en hovedlandevej...

highway=unclassified + surface=unpaved resulterer i en standard "grå"
vej, så man kender størrelsen af vejen, men der er så intet der advarer
en om at vejkvaliteten kan være væsentligt ringere end en "almindelig" vej.

- Burde der ikke gribes fat i folkene bag Mapnik/Osmarender og findes en
løsning på det problem?

Det var så en masse spørgsmål, som jeg vist desværre fik præsenteret
lidt rodet. Jeg håber at I vil komme med jeres input...

Med Venlig Hilsen
Jakob Riis Josephsen