[Talk-dk] Ny på linjen - og cykelstier igen

Morten Siebuhr sbhr at sbhr.dk
Fre Nov 6 14:32:42 GMT 2009

On Fri, 2009-11-06 at 14:18 +0100, Claus Hindsgaul wrote:
> [...]
> grimt "fix" at lave alle disse separate cykelsti-ways fordi
> rendermaskinerne ikke kan vise dem. Det giver nemlig en del
> overvejelser:
>       * T-forbindelser fra sideveje, cykelruter o.lign. - skal de
>         forlænges til den modsatte cykelsti? Evt. som en separat
>         4-meter "cycleway" over vejen?
>       * Hvordan beskriver man muligheden for krydsning overalt henover
>         en bilvej (burde man ydermere kunne beskrive om man skal
>         forcere en midterhelle?)?
>       * Cykelstier på broer (Langebro, Knippelsbro) bliver noget rod,
>         idet de optræder som selvstændige broer ovenpå vejen

Bestemt ikke en køn løsning -- specielt siden både OSMA og CycleMap
stort set viser det rigtigt...

> [...]
>         komplicerede kryds
>       * Når vi nu er i gang, burde fortorv vel også have deres egne
>         "ways", ikke?
>       * I det hele taget komplicerer den slags cykelstimarkeringer
>         kortene med betydeligt flere elementer
> Det er selvfølgelig ikke fedt at cykelstier ikke vises på kortene, men
> jeg kan forstå at der arbejdes på dette. Så jeg forudser den dag, hvor
> vi skal lægge det hele om, no problemet er blevet fixet i softwaren.
>
> Summa summarum: Jeg kan godt leve med at cykelstierne ikke vises på
> kortene i dag, hvis det gør kortene bedre i morgen.

Tommelfingerreglen i OSM er ganske klar på det punkt; man skal ikke
tegne kortene op specielt, bare for at gøre renderen glad. Vejene er,
for de flestes vedkommende, markeret fint med cycleway=...

--
Siebuhr <sbhr at sbhr.dk>