[Talk-dk] Ny på linjen - og cykelstier igen

Claus Hindsgaul claus.hindsgaul at gmail.com
Fre Nov 6 13:18:08 GMT 2009

Hej Alle,

Jeg er ny på OSM og har allerede arbejdet lidt på mit nærområde med GPS på
mine cykelture - nemlig Ørestaden og Amager Fælled, som jo udvikler sig en
del for tiden.

Jeg har set jeres diskussion af cykelstier og har prøvet at rette lidt på
forbindelserne på de highway=cycleway, som Niels Beck opretter for tiden.
Jeg bliver mere og mere klar over at jeg synes at de er et grimt "fix" at
lave alle disse separate cykelsti-ways fordi rendermaskinerne ikke kan vise
dem. Det giver nemlig en del overvejelser:

   - T-forbindelser fra sideveje, cykelruter o.lign. - skal de forlænges til
   den modsatte cykelsti? Evt. som en separat 4-meter "cycleway" over vejen?
   - Hvordan beskriver man muligheden for krydsning overalt henover en
   bilvej (burde man ydermere kunne beskrive om man skal forcere en
   midterhelle?)?
   - Cykelstier på broer (Langebro, Knippelsbro) bliver noget rod, idet de
   optræder som selvstændige broer ovenpå vejen
   - Det er i redigeringsprogrammet ikke altid nemt at "fange"
   knudpunkterne, der ligger oveni hinanden under bilvejene i komplicerede
   kryds
   - Når vi nu er i gang, burde fortorv vel også have deres egne "ways",
   ikke?
   - I det hele taget komplicerer den slags cykelstimarkeringer kortene med
   betydeligt flere elementer

Det er selvfølgelig ikke fedt at cykelstier ikke vises på kortene, men jeg
kan forstå at der arbejdes på dette. Så jeg forudser den dag, hvor vi skal
lægge det hele om, no problemet er blevet fixet i softwaren.

Summa summarum: Jeg kan godt leve med at cykelstierne ikke vises på kortene
i dag, hvis det gør kortene bedre i morgen.

Hvad siger I?

Claus

Civilingeniør ph.d. Claus Hindsgaul
Edvard Thomsens Vej 19, 5. th