[Talk-dk] highway-cycleway - seperat - yes!!!

Morten Kjeldgaard mok at bioxray.dk
Tir Nov 17 14:58:40 GMT 2009

Niels Beck wrote:

> Cycelway-track som tillæg til en vej (highway - xxx) som anvendes
> sporadisk i Danmark, er efter min mening en misforståelse, den har
> heller ingen effekt på uddata, kan ikke ses bortset fra i program-
> mode!

Men den holdning står du nok ret alene med, som du osse kan se af
diskussionen her på listen. Faktisk går trenden i præcis den modsatte
retning, nemlig at slette en del af "skyggestierne" og erstatte dem med tags
på "hovedvejen". Det er teknisk set mere korrekt, giver en pænere rendering,
er mere nøjagtigt og er lettere at vedligeholde. At du synes at "cykelstier
har eget liv og regler" er jeg i-og-for-sig enig i, men det er en holdning
og en ide og ikke fakta der kan observeres.

Med hensyn til muligheden for at lave specialkort for cyklister mm. er der
ingen forskel på om cykelstierne tagges eller er "skygger". At cykelstien
tagges på vejen er ingen hindring for at den har "eget liv og regler" hvis
det er sådan man kan lide at tænke.

Det er fint at du er engageret, men det er samtidig vigtigt at forstå at OSM
er et *samarbejde*, og det betyder at man ikke bare kan lave ændringer fordi
man opfatter den måde tingene gøres på "som en misforståelse". Lissom du
heller ikke bare går ud og fælder træerne i parken fordi du synes det er "en
misforståelse" at de er der.

Mvh,
Morten