[Talk-dk] Sammendrag af Talk-dk, Vol 7, Udgave 18

Claus Hindsgaul claus.hindsgaul at gmail.com
Man Nov 23 07:07:27 GMT 2009

Til Freek vil jeg sige! Jeg har indvilget i at anvende Amager som demoområde
> for mit arbejde på opfordring af de brugere der ikke er tilfreds med min
> aktivitet!

Niels, ingen, absolut ingen andre end dig selv har ønsket at du anvendte
hele Amager som "demoområde". Da du samtidig med at vi opfordrede dig til at
holde inde, knoklede løs med detaljer over hele København, foreslog jeg at
du begrænsede dig til "et lillebitte område på 200x200 meter" for at
begrænse skaden.

> Cykelinformation på highway-xxx (landevej) kan jeg kun opfatte som
> information til vejen om
> at der ved sidan af ligger en cykelsti af en vis type! Eller at der i siden
> af vejen er en stribe bag
> hvilken der er cykler!  cycleway-lane!
>
> En cykelsti er en selvstændig enhed ikke et vedhæng. En boligblok et
> industriområde osv. meget
> andet er selvstændige enheder, og det er cykelstier også! Derfor er
> highway-cycleway legitimt!

Jeg har fra starten været bange for at Niels investerede for meget arbejde i
dine skyggestier til at kunne forholde sig nøgternt til, hvad der gav det
bedste kortmateriale, når han trodsede alle opfordringer om at holde inde.
Jeg føler mig nu helt bekræftet i, at det er sket.
Uanset hvor mange udråbstegn, du bruger, viser din fokus på hvad du føler at
du "har ret til" samt indførelsen af besynderlige forståelser af, hvor
begrænset en betydning du nu synes at man kan give "track"-tags, at du er
ved at miste dømmekraften.

Hvad jeg IKKE har set, er argumenter om hvorfor skyggestierne giver et bedre
kortmateriale, udover i nogle (i København) sjældne og afgrænsede tilfælde,
hvor de kan benyttes afgrænset. Det nærmeste vi er kommet, handler om at de
ser godt ud [i en bestemt renderer]. Der er til gengæld fra mig og andre
fremkommet en del eksempler på, hvorfor "tracks" giver et bedre
kortmateriale.

Jeg synes, vi har været meget tålmodige, og jeg har ikke brug for at få
rettet de sidste skønhedsfejl i København for at være overbevist om at det
helt grundlæggende ikke er gavnligt for kortmaterialet at lægge skyggestier
overalt.

Jeg bifalder derfor at vi får fjernet skyggestierne hurtigst muligt, og
forsøge at dreje debatten over på, hvordan vi opnår det bedste
kortmateriale. Jeg har for at gøre en sletning lettest mulig så vidt muligt
holdt mig fra at redigere cykelstier efter jeg fik de første erfaringer med
skyggestierne.