[Talk-dk] Bing ortofotos til brug for OSM

Pelle Gøeg pelle at goeg.dk
Man Dec 6 20:59:45 GMT 2010

Hej,

Når man sammensætter Ortofotos, sker det ved fotogrammetri. Meget
simpelt, så har man to eller flere billeder af et område, hvor disse
overlapper hinanden, her findes så ens punkter, der bliver grundlaget
for at få billederne til at hænge sammen. Udover disse punkter, så
findes der i det danske land et utal af officielle punkter, der
bestyres af KMS. Databasen kaldes Valdemar, her i kan man finde kendte
punkter, man yderligere kan bruge i sin beregning af ortofotos til at
korrigere disse.

Fugro har stensikkert disse data, og har sikkert også selv nogle fast
punkter de benytter.

- Pelle