[Talk-dk] mapping af bygninger med gårdsplads

Ole Nielsen on-osm at xs4all.nl
Man Dec 13 19:40:11 GMT 2010

On 13/12/2010 11:01, Morten Kjeldgaard wrote:

> Ifølge billedet på det link du angiver, omfatter landuse=farmyard nu
> også bygningerne. Men jeg har egentlig svært at se hvad man skal bruge
> det til, for hvordan definerer landmanden selv sin ejendom? Deler man
> den op i en grund til personlig brug, og produktionsjord? Hvis ikke
> sådant et areal afspejler noget reelt, entydigt, lovgivent eller noget
> der kan spores i landskabet eller på imagery, synes jeg ikke det skal
> mappes. Det er bedre blot at mappe bygningerne, IMHO.

Hvis man har højopløselige luftfotos til rådighed er det nok bedre at
indtegne bygningerne direkte.

I Holland har jeg tegnet en del landuse=farmyard baseret på halvdårlige
yahoo luftfotos. Bygninger var lige små nok til at blive indtegnet
ordentligt (de er så senere dukket op via 3dshapes importen). Når jeg
indtegner farmyard tager jeg hele moletjavsen med, dvs staldbygninger,
udyrkede udenomsarealer ud til dyrket mark, gylletank, stuehus, have
etc. Det hele hører sammen i en enhed og grænsen er nem at se på
luftfotos (i mange tilfælde danner farmyard polygonen et simpelt
rektangel). Det er vist også det wikien lægger op til. Mangler stadigt
at mappe den første gård i Danmark.

Ole / polderrunner