[Talk-dk] Navngivning rundkørsler, broer, tunneller, mv

Jeff Huntington jeff.huntington at tdcadsl.dk
Tor Dec 16 14:51:24 GMT 2010

Tak til Ole (Vol 20/16, Jens (Vol 20/16 og 17) og Jonas (Vol 20/17) for
hurtige og interessante svar på mit inlæg (Vol 20/16). For at bevare
overblikket vil jeg i det efterfølgende forsøge at sammenfatte kommentarerne
snarere end citere direkte. Håber det går.

Indledningsvis: En flot, professional udseende er for mig en vigtig element
i sikringen af, at der kan opbygges bred tillid til kortets øvrige
kvaliteter og derved stor 'kundekreds'.  Jeg vil derfor gerne være med til
at arbejde for en god rendering (Map for the renderer - også med de
eksisterende renderers), men naturligvis på den absolutte betingelse at det
ikke fordrejer virkeligheden eller går ud over funktionaliteten som digitalt
kort. Jeg går ud fra, at det er i virkeligheden hvad I også mener med 'Don't
map for the renderer'.

Broer/tunneller:

For at renderen skulle kunne klare opgaven, kræves det nok, som også Jens og
Ole er inde på, at vi i tagging skelner mellem vejens navn og
broens/tunnellens evt. navn. Jeg overvejer at smide en ticket ind til Mapnik
folkene, som Jens nævner som en mulighed, men er lidt bange for, at de
spiller bolden tilbage som et tagging problem!

Men mine tanker gik i virkeligheden snarere på, om man i stedet for at
navngive hver eneste vejstump kunne bruge relationer til at 'holde sammen'
på vejene (Beklager at jeg glemte at sige dette med det samme). Med andre
ord, lave en relation som indeholder de 2 stykker veje på begge sider af
broen såvel som stumpen på selve broen. Ligeledes kunne man lave en relation
for hver nummerede  vej. Inspireret af, hvad andre havde lavet før mig, har
jeg brugt en lignende fremgangsmåde på samtlige privatjernbaner på Sjælland.
Jeg ved dog ikke, om routere arbejder med relationer brugt på denne måde
(ikke rigtigt et problem med jernbaner), og det ville klart kræve meget mere
arbejde at mappe, så jeg er ikke ude på at påtvinge andre det! Men det var
en mulighed, der strejfede mig.

Rundkørsler:

Ole noterer, at wikien ikke anbefaler vejnavne på rundkørsler, men selv ofte
navngiver, fordi ellers JOSM brokker sig, mens Jens navngiver, hvis der er
en stor vej involveret. Begge reftagger, hvis der er en nummereret vej. Ole
anbefaler at overlade spørgsmålet til de lokale mappere.

Jeg glemte desværre at sige forleden (tirsdag var virkelig ikke nogen god
dag!) at dette her måske ikke kun er et skønhedsproblem. Jeg er nemlig bange
for, at der kan være tale om misvisende information for trafikanter, der
ønsker at krydse hovedvejen snarere end at køre langs den - og kortet er vel
til for begge typer trafikanter? Hvordan skelner routeren mellem nyttige
informationer om selve rundkørslen, fx navnet i UK, og information om den
hovedvej man er ved at  krydse  - langt mindre nyttig, og potentielt
forvirrende. Man risikerer jo, at folk ender på hovedvejen? HVIS det er et
reelt problem er jeg ikke sikker på, at beslutninger burde overlades frit
til de lokale mappere!

Det lyder i øvrigt, som om en ticket til JOSM folkene kunne være på sin
plads;-)

Til/frakørsler:

Ole og Jens både tilkendegiver, at at de ikke er enige i navngivning af til-
og frakørselsveje til motorveje o. lign. Det synes dog at være en ret
udbredt praksis. Hvis vi ikke hører andre synspunkter, var det måske en ide
med en bemærkning i de relevante rubrikker i Da:Map Features? Hvad er
praksis i sådanne situationer?

Arealanvendelse:

Tak for kommentarerne, Jens, de svarer meget godt til min egne forståelse.
Jeg har selv arbejdet lidt på Kongens Nytorv (hvor min arbejdsplads er) og
ser at du også har været der!

Jeff