[Talk-dk] De nye tal - Folketal i danske byer pr. 1. januar efter byer og tid

Soren Johannessen soren.johannessen at gmail.com
Ons Apr 13 10:54:33 BST 2011

Hej alle

I går udgav Statistikbanken de seneste tal  (1. januar 2011
opgørelsen) for antal indbyggere i Danmarks ca. 1450 byer, dvs har
over 200 indbyggere. Jeg har lagt tallene ud i et online regneark her
http://tinyurl.com/3f68fv4 med tal for 2011 og 2010.

Vi er enige om at tag "place" jfr.
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Da:Danske_Byer at

=>50000 er city
7000 til 49999 er town
200 til 6999 er village
Under 200 er hamlet

Jeg benytter følgende  tags vedr. indbyggertal fra Statistikbanken når
jeg indsætter i OSM

place=TYPE (city,town,village,hamlet)
population=XX (tal)
population_date=20110101 (angiver en dato så man kan se hvornår
population er opgjort ex her 1. januar 2011 - bemærk underscore i
population_date)
source=Statistikbanken Tabel BEF44 (kilde -  hvilken tabel i
Statistikbanken der er kilden - denne syntaks benytter de i Wikipedia
DK, ved byartiklerne)

Jeg har bemærket at kun ca. 400 danske byer har fået angivet
population - så det er da en oplagt mulighed at få lagt mere ind.

Vil høre om I synes det er en god syntaks at benytte?

Jeg har fået lavet hele Bornholm som i ovenstående tilfælde - og er i
gang med Nordsjælland og hovedstaden -

Jeg har allerede fundet mindst 20 mindre byer i Nordsjælland som fx
Jørlunde, Dalby Huse, Nymølle som ikke er angivet i OSM som et
"place" endnu - Så regnearket er en hjælp til at få disse mindre byer
ind i OSM.

/Søren Johannessen