[Talk-dk] De nye tal - Folketal i danske byer pr. 1. januar efter byer og tid

Morten Kjeldgaard mok at bioxray.dk
Ons Apr 13 13:33:17 BST 2011

On Wed, 2011-04-13 at 12:44 +0200, Soren Johannessen wrote:

> Øh hvordan vil du lave en bot, der sammen fletter statistikbanken med
> OSM  - når fx Ølstykke-Stenløse er en by jfr. DST (fra 2010) - men er
> angivet som to steder i OSM pt. - samtidigt er der mange Dalby'er og
> Valbyer - eller tag byerne Hørsholm og Smørrumnedre- som krydses af
> flere kommuner - Så jeg tror at hvis det bliver manuelt gjort i år og
> alle byer har fået et unikt ID tal - at så ville du kunne køre en
> sammenkørsel - uden den store datavask bagefter til næste år.

Byer som ligger i forskellige kommuner har samme by-ID nummer, men
forskellige kommune-numre. Det vil være ret enkelt at lægge de tal
sammen. Men man kan ikke let skelne mellem flere Valbyer og Dalbyer i
OSM, så de må springes over og overlade til manuel inspektion.

Men hvilke tags skal vi bruge til at gemme kommunenumre og bynumre? Jeg
vil foreslå f.eks.:

 DST:city=10223
 DST:municipality=151;190;240

Eksemplet ovenfor gælder Smørumnedre, der er en del af
Ballerup (151), Furesø (190) og Egedal (240) kommuner.

Derudover har hele kommuner også et "bynummer", det er det samme som
kommunenummeret, med to foranstillede nuller, f.eks. for Ballerup
Kommune:

  DST:city=00151
  DST:municipality=151

(DST for "Danmarks Statistik") Når vi således på et tidspunkt får
kommunegrænser i OSM kan de tagges med folketallet på den måde.

Når først by-numre og kommune-numre er på plads, vil det være let
automatisk at opdatere folketallet i fremtiden.

Jeg vil endelig foreslå, at vi ligeledes tagger kommunerne med deres
HASC kode [0], dvs. en tag der for Furesø kommune hedder:

 hasc=DK.HS.FU

HASC koderne er ganske vist ikke officielle, men bagmanden for
staoids.com Gwillim Law har gjort et imponerende stort stykke arbejde
for at systematisere administrative enheder i verdens lande, en
systematik som passer fint til OSM.

-- Morten (mok0)

[0] http://statoids.com/ydk.html