[Talk-dk] De nye tal - Folketal i danske byer pr. 1. januar efter byer og tid

Lars Thegler lars at thegler.dk
Ons Apr 13 14:31:59 BST 2011

2011/4/13 Morten Kjeldgaard <mok at bioxray.dk>:
> HASC koderne er ganske vist ikke officielle, men bagmanden for
> staoids.com Gwillim Law har gjort et imponerende stort stykke arbejde
> for at systematisere administrative enheder i verdens lande, en
> systematik som passer fint til OSM.

Det lyder interessant, og der er ingen tvivl om at Gwillim Law har
lagt et imponerende stort stykke arbejde i det. Men inden vi kaster os
hovedkulds ud i at importere hans data i OSM, skal der lige have
klarhed over et par ting:

* Jeg checkede hans webside, men jeg kunne ikke lige finde noget der
ligner licensbetingelser.  Det ligner at han forventer at tjene penge
på disse data. Hans licens skal være kompatibel med CC-by-SA/ODbL osv
før vi importerer.

* Er HASC-koder noget der overhovedet bruges af nogen? Vi skal ikke
bare fylde data i OSM som ingen bruger. Jeg tror Wikipedia kalder det
'notoriety', og jeg havde svært ved at finde nogen ekstern reference
til HASC på nettet.

* Er det én mands private arbejde, som henfalder så snart han holder
op med at interessere sig for det? Hvordan med opdateringer? For
Danmark har han data for kommunalreformen i 2007, men vi kan vel ikke
være sikre på at hvis der har været ændringer siden, at hans data er
opdaterede?

/Lars