[Talk-dk] Argumenter for at offentlige institutiner kan stole på OSM data?

Niels Elgaard Larsen elgaard at agol.dk
Ons Aug 10 11:57:51 BST 2011

On Wed, 10 Aug 2011 11:35:28 +0200
Soren Johannessen <soren.johannessen at gmail.com> wrote:

> Ændre som de har lyst ti? - teoretisk muligt ja - Men der bliver altså
> holdt øje med hvad der sker fx hvis du har mappet meget i et område -
> så holder du sikkert øje med hvad der sker - denne overvågning kan ske
> systematisk via fx RSS for det område eller via andre værktøjer.
> Vandalisme er ikke noget problem i DK -

Men det sker, jo at der er lidt uenighed (fx GPS vs Fugro). Og så diskuterer vi os frem til en løsning.
Jeg tror ikke, at vi automatisk vil rette os efter ansatte i kommuner og institutioner, så i den forstand har de jo ret i, at de ikke kan garantere kvaliteten.
Det vil ske, at folk, de ikke kender, går ud med en GPS og flytter på deres veje.

Det giver dem mindre kontrol end hvis alle data kommer fra deres egne ansatte eller firmaer, de har skrevet kontrakt med.

Vores argument må være, at det giver en bedre kvalitet, hvis alle opgiver lidt kontrol og samarbejder om et fælles kort i stedet for at lave deres egne kort.

> [...]
> andre tjenester kan det ændres med det samme og 1/2 time efter er det
> evt. blevet renderet i OSM - og med det samme er det i OSM database.
> Ingen andre kortprojekter kan tilbyde sådan en hurtighed - Prøv at
> skriv til KMS/TeleAtlas vedr. fejl der vil gå måneder/år før dette kan
> ses live i kort.
>
> Udover OSM kort, så har du direkte adgang til vektordata "XML" og
> dette er også et væsentligt argument - som du kan bruge til hvad som
> helst.
>
> Andre der kan skrive flere nogle argumenter her?

Der er mange argumenter _for_ OSM, men jeg tror at det er rigtigt også at adressere deres skepsis.