[Talk-dk] stednavne (og øer)

Morten Kjeldgaard mok at bioxray.dk
Ons Jan 5 11:33:34 GMT 2011

On 05/01/2011, at 10.43, Anders Lund wrote:

> Det ser nu ret flot ud når alting er noget :)

Heh, ja, som udgangspunkt kunne vi gøre hele Danmark til
landuse=farmland og så starte derfra :-P

> Jeg har selv brugt natural=scrub nogle steder hvor det der er er
> "krat"  eller
> "hegn", og det er vel ikke helt fint, da disse ikke er natur. Men
> jeg har ikke
> kunnet finde nogle tags for det.
>
> Men hvis områddet er "rå natur" - altså uplejet, er scrub da vist
> fint nok.
> Direkte oversat betyder scrub vel busk eller buskads?

Man kan også bruge landuse=meadow [0], som ifølge beskrivelsen kan
bruges på vildtvoksende græsarealer som f.eks. overdrev med spredt
bevoksning af buske og træer.

Men generelt set er OSM's muligheder for tagging af landskabs- og
bevoksningstyper meget begrænsede. Jeg har selv deltaget lidt i
diskussionen om en ny tag "landcover=*" [1], som jeg mener er en
rigtig god idé og som vil kunne råde bod på mange af problemerne som
du nævner Anders. Jeg har forslået udvidelsen landcover=vegetation,
hvor "vegetation" efterfølgende kan karakteriseres med vegetation=*.
Det vil give et meget brugbart værktøj til at skildre den fysiske
geografi i landskabet.

"landuse" indikerer at her er der tale om noget menneskabt, f.eks. en
park, mens "landcover" blot udtaler sig om de faktiske forhold som de
ser ud. Man kunne forestille sig, at landuse=park gennemskåret at
andre områder med "landcover=trees" og "landcover=grass", som begge
rækker ud over parken. Visse "landuse" tags er ret ulogiske, f.eks.
landuse=meadow som nævnt ovenfor. Man kan selvfølgelig godt sige at et
stykke land der ikke bliver brugt til noget netop bliver brugt til
det, er det jo lidt skørt. Her virker "landcover" mere letforståeligt.

-- Morten

[0] <http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Meadow>
[1] <http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Proposed_features/landcover>