[Talk-dk] Et lille pip om Fugro

Esbern Snare esbensnare at gmail.com
Tir Mar 1 12:27:20 GMT 2011

1. mar. 2011 13.00 skrev Ole Laursen <olau at hardworking.dk>:

> Jeg ondulerede lige Arden forleden hvor næsten alle veje var tegnet på
> men uden vejnavne. Jeg vil give dig ret i at det er meget nemmere at
> navngive dem når man alligevel er i gang, men muligvis er ikke alle
> klar over tricket med at kigge på adressepunkterne.
Så kan du jo tage Mariager bagefter ;-)

> [...]
> at smide et navn på.

> :)
>
> Jeg har ændret/rentegnet en masse veje på landet optegnet efter GPS.
> Hvorfor? Fordi luftfotoet i mange tilfælde ser ud til at være meget
> mere præcist. Et typisk eksempel er at den GPS-optegnede vej er for
> lige og mangler nogle sving som er tydelige på luftfotoet. Et andet
> typisk eksempel er at man klikker GPS-data til i Potlatch 2, og så er
> der 7 spor der ligger forskudt og med forskellige krøller. Hvem har
> så mest ret? I mange tilfælde ligger luftfotovejen lige lukt midt i.
Jamen her er et rigtigt godt eksempel på at Fugro er en himmelsk gave,
de veje du har rettet har sikkert ligget der de sidste 50 år (betyder
luftfoto passer), og du har en del gpsspor samtidigt, her er Fugro
fremragende til at få den sidste detalje på plads. Der hvor jeg mener
man skal stoppe op et kort øjeblik er hvis gps sporene slet ikke
passer med luftfotoet og man ikke selv kender lokaliteten, det kan jo
sagtens være gpssporet der er forkert, men tjek det inden man
kritiktløs retter efter Fugro.  f.eks. kystlinier som på OSM i Danmark
ikke er særligt gode., ret til efter luftfoto hvis der ikke er et gps
spor og dobbeltjek hvis der er et gpsspor og det ikke passer med
Fugro. Andre steder hvor det kan glipper er (cykel)stier, skove,
vandløb, bymidten (Fugro er fra en periode hvor kommunerne stadig
havde et anlægsbudget)....

> Men det er jo ikke sådan at GPS-sporene er værdiløse. Tværtimod kan
> de også med luftfoto være en fin støtte (og i skovområder helt
> uundværlige). Især når Fugro nogle steder er så fejlbehæftet som
> det er.
Ja, og de er også en fremragende dokumentation.
> Jeg vil dog lige slå til lyd for at når man uploader GPS-spor, så gør
> dem offentlige (man kan også ændre gamle uploads med tilbagevirkende
> kraft) - ellers er det umuligt for andre at vurdere præcisionen.
Enig, og hvis man ikke vil afsløres i hvornår man har været hvor så ret datoen !

mvh
Esbern