[Talk-dk] Et nyt indlæg om vejnavne

Ole Nielsen on-osm at xs4all.nl
Ons Mar 30 19:45:29 BST 2011

On 30/03/2011 10:58, Niels Elgaard Larsen wrote:

> Enig.

Hm, jeg vil foretrække det officielle "Gml" i name-tagget. Bortset fra
at vi ikke ved om det står for "Gamle" eller "Gammel" så viser eksemplet
med Ole i Mørke jo præcist, hvorfor man bør holde sig til den officielle
stavning.

> Det rigtige er efter min mening at have tags med alternative navne på
> vejene. Derfor synes jeg heller ikke at OSAK alternativet skal hedde
> noget med OSAK. Hellere fx import_name eller sådan noget, der kunne
> virke i andre lande også,

Der mangler klart en systematisk tagning af alternative stavninger af
vejnavne. Måske burde vi ikke bare gå efter at finde en intern løsning i
Danmark men få lavet en international diskussion om emnet. Problemet er
særlig aktuelt her i Danmark pga OSAK importen, men det eksisterer også
i andre lande. I Holland har vi for eksempel nogle sære forkortelser
såsom Mr (for meester) eller Mgr (for monseigneur) i nogle lokale
gadenavne med personnavne. De er stavet fuldt ud både i OSM og  Google
Maps men forkortelserne bruges næsten altid i adresser og på
gadenavneskilte.

Apropos officiel stavning: Jeg har snuset lidt rundt i siderne fra
vejnavnegruppen i Vejle Kommune ( http://www.vejle.dk/page45246.aspx ).
Der faldt jeg over en officiel ændring af et navn fra Nordre Stationsvej
til Ndr Stationsvej (se http://www.vejle.dk/lib/file.aspx?fileID=30080
). Så i det tilfælde må man sige at den korrekte stavning er Ndr.

Ole